    From: Maseł <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak pękają zazwyczaj instalacje wodne?
    Date: Wed, 11 Jun 2014 16:37:32 +0200
    <ln7lbj$ade$2@speranza.aioe.org>
    <b...@m...cs.put.poznan.pl>
    <5397e925$0$2378$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2014-06-11 07:29, uzytkownik pisze:

    > Ty to piszesz na trzeźwo?

    Jasne, ze na trzezwo...

    > Miałem wrażenie, że ironizujesz,

    Otoz to....

    > ale Ty naprawdę wierzysz w te kogutkowe
    > bzdury :)

    Skoro uwierzyles, ze ja wierze - to znaczy, ze dobrze wczulem sie w role...

    > Napisałeś wcześniej: "Ewentualnie poszukac producenta zapewne bardzo
    > drogich rur działajcych podobnie (rura w rurze plus troche "inteligencji")"
    > Wskaż producenta takich rur i takich złączek do budowy instalacji.
    > Chyba, że chcesz jak kogutek budować tą instalację wykorzystując węże od
    > pralek?

    Nawet nie zamierzam szukac. Od zalania wole sie zabezpieczac poprzez
    minimalizacje ewentualnych strat - spadki, kratki odplywowe,
    ubezpieczenie...

    > Akurat wzorce jest dość łatwo zdefiniować, zwłaszcza w zakładzie
    > produkcyjnym.
    > Pobory wody charakteryzują się tym, że są chwilowe, a później następuje
    > przerwa w pobieraniu wody. Nikt nie leje wody dłużej jak przez 10-15
    > min.

    Zaklady sa rozne - znam taki, gdzie 24h leja co wodociag daje, a pozniej
    przez 2 tygodnie zuzycie jak w mieszkaniu (siusiu, raczki, prysznic,
    naczynia, kawusia)

    > Jeżeli przepływ jest dłuższy niż te 15 min. to znaczy, że jest
    > wyciek lub ktoś nie zamknął kranu i woda się leje.

    A jak to spozywka - taka dajmy na to masarnia? leja praktycznie bez
    przerwy. Myjnia samochodowa - tez ciekawa...

    > Dochodzą jeszcze
    > kąpiele pracowników. Ale tu też wzorce są łatwe, bo takie kąpiele
    > odbywają się po zakończeniu zmiany i trwają 15-60 minut w zależności od
    > wielkości zakładu. Po wyjściu z zakładu wszystkich pracowników,
    > uruchamia się system alarmowy.

    Albo nie uruchamia - jak produkcja 24/24. Albo automatyka utrzymuje
    staly poziom wody w roznego rodzaju zbiornikach/wannach...

    > Od tego momentu każdy, choćby najmniejszy
    > wypływ wody jest stanem, którego być nie powinno.
    > Poza tym bardzo łatwo jest odróżnić uszkodzenie instalacji od poborów
    > wody. Zazwyczaj uszkodzenie instalacji charakteryzuje się stałą
    > wartością przepływu w dłuższym czasie.

    Przetarcie wezyka pod zlewem kontra pekniecie rury zasilajacej zbiornik
    cieczy technologicznej kontra pekniecie grzejnika - sadzisz ze od stony
    licznika wszystkie wygladaja tak samo? A to wlasnie przy liczniku
    proponujesz zalozyc swoj "licznik" i odpalic algorytm odgadujacy, czy to
    wlasnei planowy pobor, czy moze awaria
    W domu ograniczeniem od gory na jednorazowy pobor moze byc na przyklad
    "pol wanny" jednoczesnie z 10-minutowym prysznicem... Pytanie jeszcze co
    z "ogrodkiem" - tu juz granica jest pewnie w okolicy 0,5m3 jednorazowego
    poboru. Gorzej z przeplywami mniejszymi, ale dlugotrwalymi -
    przeciekajaca spluczka, saczaca sie zlaczka, ...

    > W przypadku poborów wody wartość
    > przepływu się waha od bardzo małych w przypadku napełniania spłuczki do
    > bardzo dużych w trakcie korzystania z prysznica. I tu jest właśnie klucz
    > do zdefiniowania wzorców zachowań.

    o tym pisze norma to: i male i duze, i krotkie i dlugie. Ciezko to
    "owzorcowac"

    > Ale także są chwilowe. Poza tym dyskutujemy o firmie Irka, w której nie
    > zużywa się wody do celów technologicznych. Co najwyżej będzie on
    > korzystał z chłodziwa , które wędruje w obiegu zamkniętym przy
    > obrabiarkach.

    chlodziwo sie zuzywa - i trzeba je uzupelniac. Nie wiemy czy jest to
    proces ciagly, czy od czasu do czasu krotko, ale intensywnie.
    W firmie jest jeszcze pewnie kibelek i kuchnia - to komplikuje sprawe.

    > Instalacja z natury jest narażona na skoki ciśnienia, bo każde
    > otwarcie/zamknięcie zaworu generuje takie skoki.

    W bloku w ktorym mieszkalem - wymiana wodomierzy i w ciagu tygodnia 4
    zalane mieszkania przez pekniete wezyki. Wczesniej 10 lat spokoju...

    > Ale bojler jest w pomieszczeniu technicznym, w którym znajduje się
    > kratka odpływowa. Uszkodzenie tego bojlera nie generuje więc żadnych
    > kosztów związanych z koniecznością remontu.

    Tym samym zepsules kogucikowy patent na obudowanie bojlera plaszczem
    wrazliwym na cisnienie...

    > Tu wystarczy porada osób, które mają pojęcie jak wykonać takie
    > zabezpieczenia, a nie grupka dzieciaków, które lansując się na siłę
    > próbują wymyślić to co

    Ale caly czas piszemy w kontekscie kogucikowego patentu...

    > I to jest jedyna dobra rada, którą napisałeś. Oczywiście nie ma 100%
    > zabezpieczeń, ale poprzez odpowiednie działania i stosowanie
    > odpowiednich zabezpieczeń można sprowadzić ryzyko do nic nie znaczącego
    > marginesu.

    A od reszty ubezpieczysz sie w (tu wstaw co chcesz)

> [...]
    > zamontowanie, a i tak PLC będzie zamontowany, gdyż ma sterować
    > ogrzewaniem i grzaniem CWU. Gdybym zamontował ten czujnik przepływu to
    > już pierwszego dnia bym się zorientował, że jest wyciek. Na szczęście
    > coś mnie podkusiło nawet nie wiem co, aby zejść do kotłowni, gdzie
    > usłyszałem syk wody, bo ten odcinek rury zasilał także tą kotłownię.
    > Na szczęście dość szybko się zorientowałem o wycieku. Nawet sobie nie
    > wyobrażam, gdybym się dowiedział o tym wycieku z kolejnej faktury za
    > wodę, które dostaję co 2 miesiące. Szacuję, że w 20 tys. zł mógłbym się

    Ok - fajny patent... Ale to nie zmienia faktu, ze w ten sposob nie
    jestes w stanie wykryc wszystkich mozliwych awarii. Woda ktora po
    kropelce kapie z przetartego wezyka, czy peknientego kolanka tez moze
    spowodowac spore szkody...
    Generalnie koszt zabezpieczen nie powinien przekraczac kosztu
    ewentualnych strat. Wyjatkiem jest Twoje PLC - gdzie pewnie oprocz
    kosztu rozwiazania istotny jest wspolczynnik "fun'u" przy jego
    tworzeniu. Tu akurat troche Ci zazdroszcze bo sam mam za malo czasu,
    zeby sie w to bawic...

    Pozdro

    Maseł