  • Data: 2021-12-18 15:20:14
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: A S <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-12-18 o 14:47, LordBluzg(R) pisze:

    > Przewymiarowałem cały układ łącznie z akumulatorem i nie dopuszczam do rozładowania
    poniżej 12V. Elektronika odłącza mi moje odbiorniki przy tym napięciu i akumulator
    nie osiąga wartości pełnego cyklu.

    Defaultowo sterownik zdaje sie ma odcięcie poboru na 10.4V i tak było.

    > Na dodatek ustawił bym graniczne napięcia na PWM o czym wspomniałem na początku
    rozmowy. Ty chyba nie korzystasz z tego wyjścia i dlatego akumulator Ci szybciej
    pada.

    Pompy idą przez sterownik. Ekstra do aku dołączona jest pompa, która okresowo i
    krótko tłoczy wodę z beczki na daleką działkę. Mocy niedużo, to nie wyciąganie ze
    studni. Jest tam włącznik poziomu wody. Gdy nie ma Słońca, nie ma wody w beczce i nie
    ma co tłoczyć. Nie ma groźby nieśledzonego rozładowania aku (nie zdarzyło się)

    > Twój akumulator zatem zwyczajnie jest niedoładowany w tym układzie, pomimo że masz
    timer :)

    Wręcz przeciwnie - na tych panelach i tych pompach mam w pełnym słońcu zazwyczaj
    14.4V (górna granica sterownika). PWM kłuje co widzę na miernikach, odwracam część
    paneli jeśli akurat jestem obok. Nie chciało mi się niczego z tym robić (np dociążyć
    dodatkowo). Z moich 3 pomp pracują dwie - jedna odpoczywa 1 min. Nie znam sie na tyle
    aby wyrokować, ale sądze, że go gotuję kiepskim sterownikiem. Z drugiej strony
    sterowniki te mają niezłe oceny.

    > Zastosowanie MPPT zamiast PWM (trochę drogi) zmienia ten układ radykalnie.

    Zgadza się. To co proponuję jest rodzajem śledzenia Vmpp za pomocą zmiennego
    obciążenia.

    pozdr serd
    --
    A S