  • Data: 2021-12-18 16:10:21
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 18.12.2021 o 15:20, A S pisze:

    > Defaultowo sterownik zdaje sie ma odcięcie poboru na 10.4V i tak było.

    To jeden z podstawowych błędów. 10,4V to 100% rozładowania akumulatora.
    Nie należy go tak mocno rozładowywać, bo jego życie spada o połowę.
    Najlepszym ustawieniem jest 11,8V. Ustawiając 10,4 zarżniesz akumulator
    w rok.

    > Pompy idą przez sterownik. Ekstra do aku dołączona jest pompa, która
    > okresowo i krótko tłoczy wodę z beczki na daleką działkę. Mocy niedużo,
    > to nie wyciąganie ze studni. Jest tam włącznik poziomu wody. Gdy nie ma
    > Słońca, nie ma wody w beczce i nie ma co tłoczyć. Nie ma groźby
    > nieśledzonego rozładowania aku (nie zdarzyło się)

    > Wręcz przeciwnie - na tych panelach i tych pompach mam w pełnym słońcu
    > zazwyczaj 14.4V (górna granica sterownika).

    No i tutaj jest mylne wrażenie. To, że masz tam 14,4V nie oznacza że
    akumulator jest naładowany. Taką wartość osiągniesz w chwilę a musisz
    zrozumieć, że przy tej wartości napięcia ładowania powinno to trwać ok
    10godzin i nie spadać. Wtedy można uznać że akumulator jest naładowany.

    Ja u siebie mam amperomierz i widzę. Jeśli mam napięcie 14,5V w obwodzie
    i do akumulatora nie płynie więcej niż 0,5A to dopiero wtedy wiem, że
    akumulator jest naładowany.

    > PWM kłuje co widzę na
    > miernikach, odwracam część paneli jeśli akurat jestem obok.

    Widzisz 400 Hz? Szacun :D Ludzie widzą srednio 25Hz :)

    > Nie chciało
    > mi się niczego z tym robić (np dociążyć dodatkowo). Z moich 3 pomp
    > pracują dwie - jedna odpoczywa 1 min. Nie znam sie na tyle aby
    > wyrokować, ale sądze, że go gotuję kiepskim sterownikiem. Z drugiej
    > strony sterowniki te mają niezłe oceny.

    Ten sterownik nie zagotuje akumulatora bo zwyczajnie ma odcięcie. Gdyby
    tam było 16V to i owszem ale nawet w samochodzie podczas jazdy jest
    14,4V i nic się nie dzieje :)

    > Zgadza się. To co proponuję jest rodzajem śledzenia Vmpp za pomocą
    > zmiennego obciążenia.
    To Ci niewiele da, bo mierzymy tutaj prąd ładowania akumulatora.

    Jeśli nie masz amperomierza +/- bo zauważyłem że masz tylko wychyłowe,
    to trudno zaobserwować kiedy akumulator pobiera jeszcze prąd.

    U siebie miałem taki panel do obserwacji:
    https://i.postimg.cc/Cx7q4s4J/pwm.jpg

    (panel 100W akumulator 100Ah)

    Napięcie na panelu "duszone jest" do wartości napięcia akumulatora.

    (był kiedyś PWM a teraz mam MPPT i pudełko było projektowane na mniejszy
    sterownik) Teraz MPPT trochę teraz wystaje ale najważniejsze wskazania
    posiadam:

    https://i.postimg.cc/FR8cLFx4/mppt.jpg

    Panel 300W akumulator 220Ah

    I tutaj masz podane, że napięcie jest 14,6 ale akumulator nadal bierze
    10A i nie jest to jego ostatnie słowo :D...on wtedy był już rozładowany,
    kiedy robiłem fotkę a słońce świeciło bylejako.

    Zwróć uwagę na wskazania LED po środku z panelu. Napięcie na panelu jest
    36V i prąd 4A. Po przejściu przez sterownik MPPT mamy 10A i 14,6V

    Tak obrazowo chociaż masz widoczną różnicę w działaniu pomiędzy PWM a MPPT.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>