    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 4 Nov 2016 14:53:50 -0700 (PDT)
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Kafle w całym domu?
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 listopada 2016 16:19:25 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > "Sprawa jest prosta" i "materiały [pod wpływem temperatury] zmienia swoje
    > wymiary" nie są rzeczami, które łatwo można w sposób dowolny łączyć.
    > "Sprawa jest prosta, efekt Dopplera potrafi zmienić światło czerwone
    > na zielobe" nie nadaje się przy tłumaczeniu, że się przez skrzyżowanie
    > przejechało może za szybko, ale jednak na zielonym świetle. Z szynami
    > jest podobnie -- przez dziesięciolecia wyolbrzymiano rozszerzalność
    > cieplną stali, z lęku stosowano przerwy o kilka rzędów wielkości za duże.

    Tak, oczywiście zrobiono to nie dlatego że im sie zdarzały wpadki i tory były
    literalnie wyrywane z torowisk tylko ldatego że byli przeczuleni.

    To że w polsce niektóre szlaki były zrobione kiepsko i te szpary były za duże to inna
    sprawa.

    Tyle że te samą technikę stosowano od ruskich aż po hameryke.

    > W szkole na fizyce rozwiązywałem zadania, w którymdwa idealnie sferyczne
    > konie ciągnęły w próżni wóz o nieskończenie cienkim dyszlu.

    > Po co szukać, skoro link do wiki jest jeszcze w cytatach? Mogę dodać
    > rząd wielkości -- niech nawet różnice będą 0,00001 na stopień (co jest
    > bardzo ostrożne).
    Taki tez jest ten współczynnik dla stali.
    Dla betonu jest podobny, dla cegły o połowe niższy.

    Przy różnicy temperatur na poziomie 10 stopni i rozmiarze płytki 33cm daje to różnice
    wymiarów około 0.0033 cm czyli około 0.033mm.
    Trzy setki to nie dużo ale jak sie ma pecha i kafelka jest przyklejona na styk i do
    tego twarda to szansa na pęknięcie jest.

    Częściej jednak kafelka odpada lub wyszczerbi się na brzegu niż pęka w połowie.
    No chyba że jest to jakiś fikuśny granit o rozmiarach w okolicy metra.

    > Na dwudziestocentymetrowym kafelku są to *mikronowe*
    > różnice przy takich zmanach temperatuk, jakie w łazience się zdarzją.
    > Od wilgotności będzie więcej, nie mówiąc już o przejeżdzającej ulicą
    > śmieciarce, że o innych czynnikach mechanicznych nie wspomnę.

    Bez przesady, wilgoć miała by wpływ gdyby gdzieś tam drewno sie trafiło a i tak
    nieźle trzeba sie nagimnastykować aby mokrym drewnem cos popękać.

    Podobnie wibracje, nie są aż tak duże a nawet jak są to energia zawarta w nich jest
    nieduża. A w rozszerzalności jest ona jednak dosyć "stanowcza".

    > No więc własnie te dziesięć stopni wpływa na tyle innych rzeczy (albo
    > jest wywołane przez te rzeczy), że rozszerzalność termiczną można ustawić
    > gdzieś na końcu długiej listy.

    No to chyba zakończymy dyskusje pozostając przy swoich zdaniach :)

    > W jakich rejonach na kafelek mówi się "kafelka"? Nie że się czepiam,
    > po prostu interesuję się takimi rzeczami.

    U mnie na śląsku tak sie mówi, w kujawsko pomorskim zauważyłem że też.
    Kafelka jest żeńska bo płytka jest żeńska.

    To chyba w języku polskim niezbyt popularne aby ten sam przedmiot zmieniał rodzaj w
    zalezności od nazwy...
    Tak mi sie wydaje...