    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Kafle w całym domu?
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@g...com>
    Date: Fri, 4 Nov 2016 23:49:48 +0100

    s...@g...com pisze:

    > Tak, oczywiście zrobiono to nie dlatego że im sie zdarzały wpadki
    > i tory były literalnie wyrywane z torowisk tylko ldatego że byli
    > przeczuleni.

    Nie przeczuleni, tylko nikt tego nie liczył. Historia techniki zna
    wiele takich przykładów, kiedy to na początku rozwoju jakiejś jej
    dziedziny wszystko brano na oko, z ogromnym zapasem. Albo nawet
    uwzględniano zjawiska, które w praktyce nie mają żadnego znaczenia.

    > To że w polsce niektóre szlaki były zrobione kiepsko i te szpary
    > były za duże to inna sprawa.
    >
    > Tyle że te samą technikę stosowano od ruskich aż po hameryke.

    Wcale nie twierdzę, że my tu w Polsce jesteśmy gorsi albo głupsi.

    > Taki tez jest ten współczynnik dla stali.
    > Dla betonu jest podobny, dla cegły o połowe niższy.
    >
    > Przy różnicy temperatur na poziomie 10 stopni i rozmiarze płytki
    > 33cm daje to różnice wymiarów około 0.0033 cm czyli około 0.033mm.
    > Trzy setki to nie dużo ale jak sie ma pecha i kafelka jest przyklejona
    > na styk i do tego twarda to szansa na pęknięcie jest.

    Nierówności wykonania napewno są większe od 33 mikrometrów. Majster
    kładący kafle na ścianie nie robi tego na na oślep, tylko każdy
    z nich poziomuje. nawet gdy mu każą kłaść "na styk". To pojęcie
    występuje wyłącznie w cudzysłowie.

    > Częściej jednak kafelka odpada lub wyszczerbi się na brzegu niż
    > pęka w połowie.

    Szczerze mówiąc, nie widziałem. I raczej będę jak Tomasz niewierny,
    w opowieści o szczerbiących się od ciepła kafelkach nie uwierzę.

    > No chyba że jest to jakiś fikuśny granit o rozmiarach w okolicy
    > metra.

    Tak, lity materiał o tak dużej powierzchni czasem pęka. Bardzo
    nieregularnie nawet. Ale nie ma to związku z siłami termicznymi,
    które z zasady powinny działać regularnie.

    > Bez przesady, wilgoć miała by wpływ gdyby gdzieś tam drewno sie
    > trafiło a i tak nieźle trzeba sie nagimnastykować aby mokrym
    > drewnem cos popękać.

    Mokrym drewnem od wieków pęka się ogromne bloki skalne w kamieniołomach.

    > Podobnie wibracje, nie są aż tak duże a nawet jak są to energia
    > zawarta w nich jest nieduża. A w rozszerzalności jest ona jednak
    > dosyć "stanowcza".

    Tego typu wibrację czuję siedząc w domu na krześle. Ich amplituda
    znacznie przekracza te kilkadziesiąt mikronów. A biorąc pod uwagę
    masę drgającą, ich energią może mieć bardzo stanowcze skutki.
    Zresztą co będę więcej gadał, wy tam na Śląsku dobrze o tym wiecie.

    > U mnie na śląsku tak sie mówi, w kujawsko pomorskim zauważyłem że też.
    > Kafelka jest żeńska bo płytka jest żeńska.
    >
    > To chyba w języku polskim niezbyt popularne aby ten sam przedmiot
    > zmieniał rodzaj w zalezności od nazwy...

    Samochód (m), auto (n), bryka, gablota, fura (ż).
    Kubeł (m), wiadro (n) itd itp.
    To raczej przypadek niż reguła, gdy przypadki gramatyczne synonimów
    są zgodne.

    > Tak mi sie wydaje...

    Nie szkodzi. W tym przypadku też.

    --