  • Data: 2023-07-28 11:59:49
    Temat: Re: Klimator
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Cavallino pisze:

    > Stąd dodatek, że "na plaży", w domyśle "również w bezwietrznych warunkach".

    To już nic nie rozumiem. Jakaś bezwietrzna bryza?

    > Owszem, ale wilgotność również.

    A buty koślawią się również od siły Coriolisa. Trzeba znać proporcje.

    > Zawsze będę pamiętał np. swoje powroty z Włoch do Polski, gdzie
    > przy niższych temperaturach nie dało się wytrzymać, a ciężko być
    > odzwyczajonym od upałów po wakacjach w ciepłym klimacie.

    Klimat śródziemnomorski jest typowym klimatem o suchym lecie. W polskim
    klimacie letnia pralnia jest zjawiskiem normalnym. Ja też odczuwam to samo.

    > Wręcz przeciwnie - ciepły wiatr wzmaga uczucie gorąca.
    > Ja totalnie takiego nie trawię, wolę już bezwietrzność.

    Dlatego napisałem wcześniej, że to subiektywne (indywidualne) odczucie.
    Nie śmiem z tym polemizować. Tym niemniej meteorolodzy operują pojęciem
    temperatury odczuwalnej, a przy jej wyliczaniu uwzględniają między
    innymi prędkość wiatru. Ten model został stworzony na podstawie odczuć
    osobników Homo sapiens ze środka krzywej Gaussa.

    > np. jak za lasem, już nie na plaży.
    > A generalnie to był cytat z Ciebie.

    Generalnie jest mi zawsze niezwykle miło, gdy ktoś mnie cytuje. Wolę
    jednak, gdy rozumie o co chodzi, a nie tylko powtarza, bo mu się jakiś
    ciąg słów spodobał. Ja porównywałem skrajne warunki -- z niemal zerową
    i prawie stuprocentową wilgotnością. Przy tej samej temperaturze.

    Na plaży wciąż istnieje oddziaływanie masy wody. Po pierwsze, powietrze
    znad morza faktycznie jest chłodniejsze, bo woda ma niższą temperaturę
    niż ląd. Po drugie, niepomijalny jest efekt radiacyjny. Natomiast sama
    wilgotność powietrza nie jest tam jakoś znacząco większa niż kilkaset
    metrów dalej.

    --
    Jarek