    From: Jan Werbiński <j...@j...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Kolektor sloneczny
    Date: Sat, 7 Mar 2009 19:17:01 +0100

    Użytkownik "Grzegorz Brycki" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gota51$mnc$2@news.onet.pl...

    > Jedno co mogę powiedzieć to:
    > - nie kupuj chińskich bo ich wydajność jest niska i się psują
    > - kupuj raczej rurowe (bo sa bardziej odporne temp. otoczenia i zbierają
    > więcej światła)
    > - podobno w pochmurny dzień, jesienny na wyjściu z solara jest ok 50-60
    > st.
    > - z tego co wiem to dobre rurowe solary, ze zbiornikiem i instalacją (2
    > solary) to koszt ok 9000-12000 zł.

    Liczmy.

    Okres 10 letni - tyle wytrzyma zwykła terma i na pewno kolektor.
    Okres 20 letni - nieliczne termy i nieliczne kolektory.

    Moje zapotrzebowanie na CWU obecnie pokrywa terma zużywająca maksymalnie
    4kWh/dobę. 4x0,25 zł II taryfa x365 dni = 365 zł/rok.
    Koszt inwestycji 600 zł.

    Kolektory - 10000 tys oraz terma jak wyżej na zimę.

    Terma okres 10 lat koszt całkowity (bez odsetek utraconych ani inflacji) to
    4250
    Terma okres 20 lat koszt całkowity to 7900.

    Kolektory w obu przypadkach są droższe

    Terma - komfort użytkowania idealny, stała temperatura cały rok, całkowity
    brak obsługi.
    Kolektory - ciepła woda w zależności od pory roku, lansik przed sąsiadami.

    Wniosek: kolektory opłacają się w domach, gdzie zużycie ciepłej wody jest
    bardzo duże. Wieloosobowe rodziny, przedszkola, stołówki, biura. W małych
    domkach się to nie opłaca.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/