  • Data: 2012-09-26 14:56:02
    Temat: Re: Kupiłem se "żarówki" diodowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Irokez wrote:

    > U=5V, R_serial=4K7.
    > ale damy obciążenie 4k7
    > I=5/(4700+4700) =~ 0,53mA
    >
    > Teraz zwiększam obciążenie w takim samym stopniu ja to Ty zrobiłeś,
    > czyli 9 * 4700 = 42300 omów
    > I=5/(4700+42300) =0,1mA

    Co dowodzi, że źle dobrałeś opornik do potrzeb. :-)
    Zwiększ napięcie 10x i R_serial 10x i znów będzie dobrze.
    A że rada niepraktyczna -- owszem, i o tym piszę od
    pierwszego postu, są znacznie lepsze źródła prądowe.
    Ale działa, choć znajdują się twardziele dyskutujący
    z matematyką. :-)

    > Świat jest paskudny. Nie wszystko da się tak łatwo wyidealizować.
    > Podany przykład jest fajny... dla tego akurat przypadku.

    Cały dowcip w tym, że jest fajny dla każdego przypadku.
    Trzeba "tylko" zwiekszać napięcie i opornik szeregowy,
    a uzyskasz dowolnie dokładną stabilizację w przyjętym
    zakresie. Nawet 0,0001%. Tylko zasilanie będzie miało
    milion woltów, a opornik gigaom. Technicznie bez sensu,
    ale czy ja Ci to każę budować? ;-)

    > Jeżeli Twoją metodą policzę teraz prąd średni = 0,315 to mam rozrzut 32%

    Zjadłeś zero. Ale to i tak jest niesamowicie dobrze jak
    na taki prosty układ!

    > 5% to też pojęcie względne, bardzo wygodne w prezentacji bo odpowiednio
    > manimulując uzyskujesz co chcesz i nie kłamiesz przy tym

    Nie ja -- to przykład z wikipedii. Wybierz dowolną inną wartość,
    to się obliczy potrzebne napięcie i opornik.

    Pozdrawiam, Piotr