  • Data: 2015-01-16 09:58:30
    Temat: Re: Kurs franka
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Ergie wrote:

    > Bo mniej obniża ratę niż wzrost kursu chf ją podnosi.

    Owszem, teraz może się tak zdarzyć, pomijając fakt, że to zależy od
    indywidualnych zapisów umowy kredytowej. Chciałem tylko zauważyć,
    że oprocentowanie w wysokości "zaledwie" 7%, które do niedawna było
    wartością typową dla kredytów złotówkowych, podwaja zobowiązania
    kredytobiorcy w 10 lat (1,07^10=1,96). Frankowe okolice 2% w tym
    czasie powiększają je o zaledwie 21%. Inflacja koryguje w dół _obie_
    wartości, więc całkowity koszt kredytu w CHF _dalej_ może wyjść
    niższy, pomimo dwukrotnego wzrostu kursu biorąc za odniesienie
    dołek 1,98PLN/CHF. "Jedyny" problem polega na tym, że jeśli ktoś
    do wczoraj balansował na krawędzi budżetu domowego, to teraz
    może go nie być stać na ratę i raczej nie pocieszy go fakt, że
    całka po okresie kredytowania dalej jest niższa niż w PLN. Jeśli
    zaś na obsługę kredytu przeznaczał 20% domowego budżetu, to mu
    naprawdę wisi wczorajsza niespodzianka, o ile bank nie zareaguje
    nerwowo i nie zażąda dodatkowego zabezpieczenia kredytu.

    > Ja nie desperuję bo nie mam kredytu we frankach. Znajomi mnie poprosili
    > to im policzyłem i wyszło że rata im więcej wzrośnie ze względu na
    > wyższy kurs niż spadnie ze względu na obniżkę oprocentowania.

    Urok kredytu walutowego. Policz im jeszcze koszt całkowity.

    > Oprocentowanie chf już i tak było na tyle niskie że spłacają w zasadzie
    > tylko kapitał.

    No to czemu narzekają? Dostali od Mikołaja pożyczkę na 0%. :-)

    Pozdrawiam, Piotr