  • Data: 2019-11-12 09:52:27
    Temat: Re: Moda na płaskie dachy nadchodzi ;)
    Od: Pete <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    > A z czego?!

    Z warunków lokalnych i wielkości działek.
    Nikt nikomu nie nakazywał krycia strzechą w układzie kalenicowym z
    obowiązującą linią zabudowy 6m od granicy działki Z kątem nachylenia
    40-45o :)

    > Wsie liptowskie lokowane były na tej zasadzie, że w jednym
    > miejscu mamy ulicę ze zwartą zabudową, czasem wręcz szeregową, całkiem
    > jak w mieście. Kawał dalej skupisko stodół, a gdzieś potem rozrzucone
    > pola. Zupełna odwrotność wołoskich wsi dalej na wschód, gdzie dostawło
    > się po prostu łan pola od potoku aż po wierch. W orawskich jest tak, że
    > zabudowania inaczej niż kalenicą prostopadle do drogi się nie zmieszczą.

    Czyli warunki terenowe decydowały o architekturze a nie prawo lokacyjne,
    nieprawdaż?

    > O to przecież pytam: gdzie te granice postawić, by było dobrze?

    Nigdy nie zadowoli się wszystkich.
    W tym sęk.

    > Kolor jest właśnie tym minimum. Przynajmniej w rejonach, gdzie wszyscy
    > akceptują harmonię w krajobrazie. Tam, gdzie kryto łupkiem, plan mówi,
    > że dach ma być w szarej tonacji kamienia. A gdzie zwykle stosowano
    > ceramiczną dachówkę -- ma być czerwony. Dopuszcza się tłoczoną blachę
    > -- z daleka różnic nie widać. I to jest w porządku, podoba mi się.
    > Dopiero w miejscach zasługujących na szczególną ochronę, ustala się
    > również typ dachówki (np. minich-mniszka, kupa-kanalica, czy jak to
    > się miejscowo zwie).

    Co z tego, że wszędzie dach będzie miał jednakowy kolor, skoro już
    elewacja będzie od sasa do lasa.
    Cała para w gwizdek.

    > To weźcie się w końcu zrzeszcie (słusznie!) w jakieś Stowarzyszenie
    > Pstrokatych Dachów. Są organizacje, które za cel stawiają sobie ochronę
    > krajobrazu, bywa, że skuteczną ochronę. Dlaczego nawet nie próbujecie
    > walczyć współnie o swoje?

    Ponieważ "ład przestrzenny" jest tak nieprecyzyjnym określeniem, to
    każdą propozycje zmiany łatwo jest odrzucić argumentując właśnie
    zaburzeniem ładu przestrzennego.

    --
    Pete