    Date: Fri, 29 Mar 2013 23:37:18 +0100
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: No i jak tam u Was wyglada ocieplenie klimatu?
    <kinoii$3h5$1@usenet.news.interia.pl>
    <514f772e$0$1265$65785112@news.neostrada.pl>
    <kipcm9$lr1$1@usenet.news.interia.pl>
    <5150ae41$0$26699$65785112@news.neostrada.pl>
    <kiqc5s$kc5$1@usenet.news.interia.pl>
    <5150c6f5$0$1215$65785112@news.neostrada.pl>
    <kirqkd$k4n$1@usenet.news.interia.pl>
    <5154a5f1$0$1248$65785112@news.neostrada.pl>
    <kj2f5o$mt9$1@usenet.news.interia.pl>
    <5154c429$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <kj3q2v$en1$1@usenet.news.interia.pl>
    <51558c88$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>
    <kj52e6$v9q$1@usenet.news.interia.pl>

    W dniu 2013-03-29 22:52, Maniek4 pisze:

    > W fizyce nie jest tak, ze kiedy jest akcja to jest i reakcja?

    ???

    > Cos ja malo rozumiem ten przekaz. Skad wiecie wogole, ze jest problem?
    > Najpierw szukacie przyczyn, a pozniej zastanawiacie sie nad tym do czego by
    > je przylozyc? To jakos odwrotnie niz reszta swiata, bo zwykle widzi sie
    > problem a pozniej szuka przyczyny. Np. obserwujemy wzrost temp. i
    > zastanawiamy sie dlaczego, anie wiemy o wzroscie CO2 i szukamy jego wplywu.

    Są dwie możliwe drogi.

    Pierwsza: obserwujemy coś i zastanawiamy się dlaczego tak jest.

    Druga: znamy prawa fizyki (potwierdzone już eksperymentalnie gdzieś
    indziej, np. zasada zachowania energii) stosujemy je do rzeczy, w
    których nie były jeszcze stosowane (a nie ma powodu, żeby nie działały)
    i stwierdzamy (na razie teoretycznie), że musi się coś dziać. Najpierw
    Einstein wpadł na pomysł, że grawitacja to geometria czasoprzestrzeni. A
    potem zaobserwowano potwierdzenie tego.

    Podobnie było z AGW. Najpierw w XIXw (!) postawiono hipotezę, że skoro
    CO2 jest gazem cieplarnianym to na Ziemi będzie się zmieniał klimat.
    Potem długo nic w tym temacie się nie działo, ponieważ nie było dobrych
    modeli (tzn. próbowano modelować, ale różnie to wychodziło). Potem w
    połowie XXw. zamodelowano atmosferę i okazało się, że jeśli efekt ma
    wystąpić, to troposfera będzie się ogrzewać a stratosfera ochładzać.
    Poza tym efekt będzie silniejszy na biegunach niż równiku. Doświadczenia
    i pomiary potwierdziły to i dlatego w latach 80. naukowcy postanowili
    zakomunikować to ludzkości. A tutaj trafili na opór podobny do tego, na
    jaki trafił Kopernik, który zaobserwował, że to Ziemia się kręci wokół
    Słońca a nie odwrotnie.

    Tak więc AGW jest konsekwencją kilku praw fizyki: zasada zachowania
    energii, druga zasada termodynamiki, mechanika kwantowa (linie
    absorpcyjne), itp.

    M.