eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.rec.domNowa pralkaRe: Nowa pralka
  • Data: 2009-07-23 10:59:22
    Temat: Re: Nowa pralka
    Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "Maverick" <k...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:h49cjv$9et$1@inews.gazeta.pl...
    > Misiek pisze:
    >
    >> 1. Zwrot pralki jako BUBEL... (gwarantuje Ci to prawo rękojmii)
    >
    > Nie wprowadzaj ludzi w maliny, bo jeszcze sie poslucha. Rękojma wystepuje
    > przy sprzedaży firma-firma. Jesli kupowal prywatnie (a pralke raczej
    > tak) - to ma gwarancje (tutaj producent/importer ustala co i jak, moze jej
    > w ogole nie byc, byc tylko np na silnik itp) lub niezgodnosc towaru z
    > umowa (tutaj ustawa do przeczytania, wszystko jest jasne wtedy, odpowiada
    > sprzedawca, a nie producent, czas 0-6miesiecy - domniemanie wady
    > fabrycznej, 7-24 miesiecy - ty musisz udowodnic wine fabryczna)
    >
    >> 2. zwrot częściowy gotówki za niepełnosprawne urządzenie
    >
    > serio? To poczytaj jeszcze ustawe - to sprzedawca decyduje w jaki sposob
    > wykona - chyba ze nie odpowie w ciagu okreslonego czasu to znaczy ze uznal
    > twoje roszczenia.
    >
    >> 3. wymiana pralki na nową (może byc inny model, inna pralka równoważna)
    >
    > jw.
    >
    >> To wszystko gwarantuje Ci umowa konsumencka (umowa kupna-sprzedazy)
    >
    > nie ma czegos takiego jak umowa kupna sprzedazy - jest albo kupna, albo
    > sprzedazy.
    >
    >> jaką zawarłaś w momencie kupna pralki.

    Rękojmia - odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady
    fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. W polskim prawie cywilnym jest
    uregulowana w art. 556-576 Kodeksu cywilnego) przy umowie sprzedaży, ma
    również odpowiednie zastosowanie do innych stosunków prawnych. W przypadku
    sprzedaży rzeczy ruchomej z udziałem konsumentów stosuje się niezgodność
    towaru z umową (Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2002 r.
    Nr 141, poz. 1176)).

    Wady fizyczne mogą polegać na:

    1.. zmniejszeniu wartości, użyteczności rzeczy (np. przemakalność
    nieprzemakalnej kurtki),
    2.. niekompletności (np. brak oprogramowania do komputera, brak
    dokumentacji i instrukcji),
    3.. braku określonych właściwości (np. zawyżono parametry, użyto innych
    materiałów).
    Wada fizyczna może stanowić podstawę odpowiedzialności sprzedawcy, gdy
    istniała przed wydaniem rzeczy albo powstała po wydaniu rzeczy, ale z
    przyczyny tkwiącej już uprzednio w rzeczy.

    Wady prawne mogą polegać tylko na tym, że:

    1.. sprzedawana rzecz nie należy do sprzedającego, lecz jest własnością
    osoby trzeciej,
    2.. sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej (np.
    hipoteką albo zastawem).
    Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi:

    1.. może żądać obniżenia ceny (art. 560 Kodeksu cywilnego); obniżenie ceny
    powinno odzwierciedlać rzeczywiste obniżenie wartości sprzedanej rzeczy;
    2.. może żądać usunięcia wady (art. 561 Kodeksu cywilnego); jeśli
    sprzedawca jest zarazem producentem kupujący może żądać naprawienia rzeczy;
    3.. może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad (art. 561 Kodeksu
    cywilnego); sprzedawca ponosi wszelkie wynikłe z tego tytułu koszty, np.
    transportu, ubezpieczenia, pakowania itp.;
    4.. może odstąpić od umowy, ale tylko w przypadku, gdy wada jest istotna,
    tzn. nie pozwala na użytkowanie przedmiotu zgodnie z jego przeznaczeniem
    (art. 561 Kodeksu cywilnego).
    Aby kupujący mógł skorzystać z ww. uprawnień musi dokonać tzw. aktów
    staranności, tj. zbadać dostarczone mu rzeczy, zawiadomić sprzedawcę o
    wykrytych wadach i zgłosić swoje roszczenia.

    Sposób reklamacji wybiera kupujący. Rękojmia za wady fizyczne jest skuteczna
    przez okres jednego roku a w przypadku budynku przez 3 lata; (w przypadku
    przedmiotów używanych okres może zostać skrócony, jednak nie bardziej, niż
    na okres 1 roku) (art. 568 Kodeksu cywilnego) od dnia wydania towaru, z
    zastrzeżeniem, iż wada zostanie zgłoszona sprzedawcy nie dalej jak 1 miesiąc
    od chwili wykrycia tej wady, a w przypadku produktów spożywczych terminy te
    są krótsze. Okres ten może zostać wydłużony, gdy sprzedawca wadę podstępnie
    zataił. Rękojmią nie są objęte rzeczy nabyte w postępowaniu egzekucyjnym lub
    upadłościowym. Okres rękojmi biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru.

    Od 1 stycznia 2003 obowiązuje ustawa z 27 lipca 2002 o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie ustawy Kodeks cywilny, która,
    jeśli dotyczy to konsumentów (osób fizycznych), wyklucza stosowanie art.
    556-581 Kodeksu cywilnego.

    Źródło "http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C4%99kojmia"

    SPOOSOB REKLAMACJI WYBIERA KUPUJACY !!!!!!

    Rękojmia i gwarancja
    Jeśli konsument zakupił towar wadliwy lub zakupiony towar podczas
    użytkowania takim się okaże, może skorzystać z ustanowionych instrumentów
    ochronnych: rękojmi za wady fizyczne i prawne oraz gwarancji jakości.



    Rękojmia za wady fizyczne i prawne, to odpowiedzialność sprzedawcy względem
    kupującego, która wynika z ustawy (kodeksu cywilnego art. 556 - 576), a nie
    z umowy stron i dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i używanych.
    Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, nie
    zależy od winy sprzedawcy, gdyż oparta jest na zasadzie ryzyka i ma
    charakter absolutny. Sprzedawca nie może się z niej zwolnić, nie może jej
    ograniczyć lub wyłączyć, gdyż w umowach z udziałem konsumentów (osób
    fizycznych) takie działanie jest niedopuszczalne.

    Poczytaj:
    http://www.um.oswiecim.pl/pl_chemik/19_2002/articles
    /konsument.html

    A gwarancja jest DOBROWOLNA (producent wcalke nie musi jej udzielac).

    Różnice pomiędzy rękojmią i gwarancją:


    Rękojmia Gwarancja
    powstaje: - z mocy prawa - dobrowolna, powstaje po wydaniu dokumentu
    gwarancyjnego
    odpowiada: - sprzedawca - gwarant (m.in. producent, hurtownik,
    dealer, sprzedawca)
    czas trwania: - 1 rok lub 3 lata - określony w karcie gwarancyjnej lub
    1 rok
    przedłużenie terminu: - terminu nie przedłuża się - możliwość
    przedłużenia terminu (o czas kiedy konsument nie mógł korzystać z towaru z
    powodu jego wadliwości, np. towar pozostawał w serwisie) lub liczenia go od
    nowa
    uprawnienia konsumenta: - odstąpienie od umowy (z zastrzeżeniem art.
    560 i 561 k.c.)
    - obniżenie ceny
    - wymiana
    - usunięcie wad - określone w karcie gwarancyjnej
    lub
    - usunięcie wad ewentualnie wymiana
    o sposobie załatwienia reklamacji decyduje: - konsument (z
    zastrzeżeniem art. 560 i 561 k.c.) - gwarant

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1