    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (OT) Polska w UE takie moje spostrzeżenia
    Date: Sat, 10 May 2014 12:13:13 +0200

    W dniu 2014-05-09 22:09, janusz_k pisze:
    > W dniu 09.05.2014 o 13:14 Maniek4
    > Spadek wartości, ok?

    Deprecjacja w takim razie. Tylko nie bardzo wiem do kogo masz pretensje.
    Wartosc pieniadza to solidna gospodarka i gra rynkowa. Historia
    pokazuje, ze gra rynkowa dosc latwo wplywac na walute malego panstwa. Na
    poczatku kryzysu bardzo odczuli to Islandczycy i gdyby mieli euro to
    poczatek kryzysu az tak bardzo by ich nie dotknal. Inna sprawa, ze gdyby
    mieli euro to dalej mogliby byc w dupie. :-) A ze wyciagneli wnioski to
    po krotkim czasie rzady strefy euro moga sie uczyc. A z Frankiem to
    sprawa jest dosc prosta. Po prostu Szwajcaria jako rynek kapitalowy
    cieszyl sie i pewnie dalej cieszy zaufaniem. Stad odplyw kapitalu min. z
    Polski i naplyw kapitalu do Szwajcarii. Zlotowka byla niedoszacowana,
    frank przeszacowany i ludzie to odczuli w postaci kursu walutowego. Ale
    nie dramatyzuj. Na walucie byles do przodu przez pare lat wczesniej.

    > Pisałeś o zadłużaniu.

    Panstwa w stosunku do obywateli, a nie rozdawaniu kredytow na prawo i lewo.

    > A jednak piszesz o kredytach.

    Obligacje skarbowe to papiery dluzne z terminem wykupu, wiec emisja
    obigacji to nic innego jak kredyt udzielony rzadowi. Tylko, ze rzad nie
    pozycza ich pozniej ludziom jak bank, wiec nie rozdaje kredytow.

    > No i co z tego, firma ma także powiązania z innymi i upadek rodzi
    > konsekwencje, np: Cegielski.
    > Banki maja nadmienie uprzywilejowaną pozycję, nie mówiąc już o egzekucji
    > bo to juz w ogóle kpina z prawa.

    No tak jest Janusz, tak jest.

    > Taa pewnie szczególnie u nas, bądź mikrofirmą i idź po kredyt obrotowy,
    > zobaczysz ich pomocną dłoń.

    To czysty interes ktory zwyczajnie bankowi sie oplaca. Nie wiem jaka
    jest procedura, ale znam osoby ktore z tego korzystaja. Nie slysze zeby
    z tego powodu przezywali jakas traume.

    > Pleciesz jak potłuczony, były łagodne warunki uzyskania kredytów to i
    > ludzie je dostawali i budowali.

    A jak by dawali i po sto milionow bez wnikania w zdolnosc kredytowa tez
    tez powinni brac i budowac palace?
    Dziwi mnie jak ludzie mogli brac takie kredyty bez opamietania na trzy
    dekady. Budowac dom cztery razy drozej niz dwa lata wczesniej i nie
    zastanowic sie czy na to stac. Jak mozna zakladac najbardziej
    optymistyczny wariant sytuacji materialnej to tez nie wiem. Rozni ludzie
    budowali w tamtym czasie. Czesto rozmawialismy o tym czy warto budowac i
    kiedy. Nie raz mowilem, ze to nie jest dobry okres, ze to co sie dzieje
    nie jest normalne. No i slyszalem, ze przeciez nie wiadomo jak bedzie,
    ze w Hiszpanii to dziesiec lat tak bylo, a za pustaki na caly dom to
    przeplaci co najwyzej piec tysi. Piec tysi... I to po drodze pewnie
    chodzi. No z takim podejsciem to ja zdrowia zycze.
    Jak tam chcesz. Ja uwazam, ze co niektorzy sami sobie sa winni.

    > Teraz tak przykręcili śrubę że prawie
    > nikt kredytów nie dostaje, budowlanka prawie staneła, rynek wtórny leży.

    Widocznie dostaja ci ktorzy powinni dostac. Wszyscy musza miec domy,
    albo brac kredyt? Kto komu broni postawic taki dom na jaki go stac?

    Pozdro.. TK