    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ocieplenie od środoka
    Date: Thu, 19 Feb 2009 22:31:41 +0100

    > Właśnie ja w tej chwili tak robię. Ten temat już był wiele razy poruszany.
    > W skrócie - powierzchnia takiej ściany musi być nieprzepuszczalna dla pary
    > wodnej. To jest niezbędny warunek.

    A jak to zrobisz ?

    Para wodna dostaje się w ścianę z powietrza zarówno od wewnątrz
    pomieszczenia jaki od zewnątrz.
    Jeżeli przykleisz styropian bezporednio do ściany od wewnątrz to tworzysz
    barięrę, która nie wpuszcza do ściany pary wodnej, ale także i jej nie
    wypuszcza. Ponadto dając ocieplenie od wewnątrz przesuwasz punkt rosy w
    ścianie w kierunku jej wewnętrznej powierzchni, czyli bliżej styropianu.
    Przez to dłużej ta wilgoć się tam utrzymuje co powoduje powstawanie grzyba i
    pleśni.
    Żeby ściana faktycznie stała się nieprzepuszczalna dla wilgoci to musiał byś
    wprowadzić w tę ścianę środek, który zabezpieczy przed wnikaniem pary wodnej
    lub też doprowadzić do tego, aby jej temperatura po obydwu stronach była
    taka sama. Oznacza to konieczność wstrzyknięcia drogich środków
    hydrofobowych lub też utworzenia luki wentylacyjnej pomiędzy ścianą, a
    wewnętrzną izolacją oraz zapewnieniu bardzo dobrej wentylacji tej
    przestrzeni powietrzem z zewnątrz. Chodzi o to, że w ścianie, która ma po
    obydwu stronach taką samę temperaturę oraz wilgotność nie tworzy się punkt
    rosy, a tym samym nie wykrapla się w niej para wodna. Poza tym w razie
    zawilgocenia ściana tak o wiele szybciej wysycha.