  • Data: 2009-02-28 23:39:45
    Temat: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mi sie wydaje, ze blednie zakladasz kompletny brak izolacyjnosci materialu
    > z jakiego zrobiona jest sciana. Sciany jednowarstwowe znane sa przeciez od
    > lat. Sa takie, ktore nie wymagaja docieplenia, a ich parametry izolacyjne
    > w cale nie sa duzo gorsze. Nie sa zrobione z zamknietej prozni, a roznia
    > sie w zasadzie wieksza porowatoscia, wiekszym udzialem powietrza w
    > strukturze jako izolatora. Bledne wydaje mi sie zalozenie, ze im grubszy
    > mur, tym grubszej potrzebuje izolacji, bo jak sadze im grubszy mur, tym
    > bardziej termoizolacyjny.

    Jest tym bardziej termoizolacyjny, ale także i tym trudniej przenikalny dla
    powietrza i pary wodnej.
    Nietety poara wodna trudniej w niego wnika, ale także i trudniej z niego
    wychodzi, zwłaszcza, ze musi wyjść tą samą drogą, którą się dostała.

    > Mozna jak sadze uzyskac cieply mur z byle czego, kwestia tylko jego
    > grubosci.

    Tyle, ze jest jeszcze kwestia ekonomii.
    Zapewne taniej i łatwiej będzie postawić ścianę o grubości 30cm + 20cm
    styropianu niż z 5m betonu.

    > Wzrasta rzecz jasna bezwladnosc grubej i ciezkiej sciany, ale to nie
    > koniecznie wada. W kazdym razie pewne jest, ze sciana z jednej cegly
    > przemarznie szybciej niz sciana z trzech cegiel. Z tego co piszesz wynika,
    > ze punkt rosy w scianach nieocieplonych jest gdzies w srodku.

    Nie jest gdzieś w środku.
    To, gdzie on jest zależy od rozkładu temperatury oraz wilgotności.
    Raz może być gdzieś w środku, ale równie dobrz może się znaleźć bliżej
    jednej jak i drugiej powierzchni tej ściany.

    >Teoretycznie wszystko sie zgadza, a skoro tak, to czy takie sciany po paru
    >latach nie powinny sie rozpadac?

    ... i się rozsypują.
    Widziałeś kiedykolwiek domy 40, 50, 60 letnie i starsze ?

    > Zastanawiam sie czy na zewnatrz takich scian podczas sporych mrozow nie
    > powinna tworzyc sie warstwa lodu z zamarzajacej pary wodnej przedostajacej
    > sie od wewnatrz??

    Niby dlaczego ?
    Słyszałeś o takim zjawisku fizycznym jak sublimacja ?
    Poza tym wszystkie te zjawiska mają charakter mikroskopowy.

    > Nic takiego nie zachodzi. Z jakichs powodow namacalnie nie widac punktu
    > rosy w scianach jednowarstwowych teoretycznie wymagajacych docieplenia by
    > takiego punktu w ogole w nich nie bylo. A zatem para wodna jakby
    > przedostaje sie na zewnatrz bez kondensacji. Zamkniecie tego procesu
    > styropianem z czasem moze powodowac jego zawilgocenie i przy odpowiednio
    > dlugim czasie co najmniej pogorszenie jego parametrow izolacyjnych. Co o
    > tym myslicie panowie??

    Tak się stanie jak byś pokrył z zewnątrz tę ścianę lub bardzo cienką warstwą
    izolacji.
    To włąśnie cały czas próbuję wytłumaczyć.