  • Data: 2013-07-10 15:53:30
    Temat: Re: Odmienne podejście do budowania.
    Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 10 lipca 2013 12:01:18 UTC+2 użytkownik m...@g...com napisał:
> [...]
    Elektryczna wędzarnia zużywa na 8 godzin równowartość kilku małych paczek zapałek. To
    taka mniej oszczędna. Nowocześniejsza z generatorem tarciowym tyle drewna co jest w
    dwóch ołówkach. Dlatego wszystko co jest w niej wędzone jest zdrowsze. Bo nie
    oblepione smołą z taczki drewna.

    > A kto ci zabroni używać np. zrębków owocowych? Abstrahując od tematu mieszkania (bo
    dalej uważam że wędzenie w mieszkaniu to masochizm), to wędzarnia elektrycznia
    miałaby dla mnie same plusy - przede wszystkim znacznie lepszą kontrolę temperatury -
    do wpięcia jakiejś termosondy włącznie. A samego dymu ile potrzebujesz - przypuszczam
    że parę garści zrębków. Nie wiem na 100% czy wędzarnie działają w ten sposób - ja
    przynajmniej tak bym to rozwiązał :)

    > BTW - podoba mi się amerykański patent z BBQ - ichnie wędzarnie (bo prawdziwe bbq
    to raczej wędzenie niż grill) często gęsto to coś w rodzaju beczki-przyczepki. Więc
    jak tylko masz gdzie jechać tą przyczepką.

    > mucher

    Rozum mu zabroni używania zrębków owocowych. Poza tym je trzeba kupić a uschnięte
    gałęzie można znaleźć. Na osiem godzin wędzenia idzie mi pół szklanki zrębków. Z tym
    że moja jest mała, typowo domowa. 40cm x 50cm x 35cm. Zrębki podajnik wsuwa do komory
    zgazowania. Jest wielkości pudełka zapałek. Tam się rozkładają w niskiej
    temperaturze, nie ma ognia. Dlatego jest zdrowsze bo związki toksyczne i rakotwórcze
    powstają powyżej 300 stopni a konserwujące i dające smak, zapach od 90 do 280 stopni.
    Dym przechodzi przez długi kanał w którym są filtry zatrzymujące cząstki stałe.
    Najdroższe modele mają jeszcze płuczki wodne. Po komorze dym rozdmuchuje wentylator.
    Temperaturę robią grzałki elektryczne. Odprowadzenie dymu to rura spiro o średnicy
    takiej jak w odkurzaczu. Przed kolejną porcją drewienek komora spalania jest
    czyszczona z popiołu i tego co zostało z poprzedniej partii. Dwa regulatory
    temperatury. Jeden pilnuje temperatury w komorze żeby nie była za wysoka. Ja ustawiam
    na 120 stopni. Drugi z sondą wbijaną w to co się wędzi. Ustawiam 82 stopnie. Jak
    dojdzie do tej temperatury to się wyłącza. Jak chcę na zimno przez 10 dni wędzić to
    ustawiam ze pierwszego dnia godzinę w gęstym dymie a potem codziennie po 15 minut w
    średnim. Ogrzewanie wtedy jest wyłączone. Jak czytam albo słyszę że ktoś wędzi w
    takiej super wymurowanej ogrodowej wędzarni i jest super to mi się scyzoryk w
    kieszeni otwiera bo jak sporo tego poje to na 100 procent kiedyś załapie jakieś
    raczysko i zanim wykituje to sporo kasy będzie kosztowało jego leczenie. Również
    mojej kasy. Był niedawno program w telewizji o takim wędzeniu w beczkach itp. Zrobili
    badania w sanepidzie. Wyszło że większość była niejadalna a reszta pod warunkiem że
    niezbyt często. W każdych próbkach były przekroczenia toksycznych składników. W
    niektórych kilkaset razy. I pomimo tego wędzonki wyglądały dobrze.