    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewanie za pomocą kominka
    Date: Wed, 22 Sep 2010 21:48:07 +0200

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i7djej$6pd$1@inews.gazeta.pl...

    > No wlasnie nie wiem skad masz takie zdanie - to moj 3 rok z kominkiem i
    > uwqazam to za swietne rozwiazanie. Moze napiszesz cos wiecej?

    WOW! To już trzeci rok z kominkiem :)
    Ciekawe jak długo jeszcze ? :D
    Większość ludzi, u których bywałem, po 3 latach już mieli serdecznie dość
    codziennego palenia w kominku i wstawania w nocy aby dokładać.

    > Ale nie dyskutujemy o wygodzie, bo od wygody ma byc piec na ekogorszek. Z
    > plaszcza wodnego tez rezygnujemy bo drogie i skomplikowane (patrz post
    > Kaszpira - mowi o rozprowadzaniu powietrza). Wiec proponuje sie skupic na
    > zadanych warunkach - dogrzewanie kominkiem i palenie przyjemnosciowe.

    A o czym ja piszę ? :)

    > To ile wg Ciebie kosztuje system rozprowadzania ciepla z kominka?

    > Uparles sie na plaszcz wodny a temat jest o rozprowadzaniu powietrza
    > ogrzanego kominkiem.

    Nie uparłem się, lecz przedstawiłem wszelkie możliwe warianty.
    Jeżeli chodzi o płaszcz wodny jest to najlepsza metoda rozprowadzenia
    ciepła.
    Najłatwiejsza do sterowania, najczystsza i najbardziej efektywna.

    > Strasznie naciskasz na syf w salonie - jakos nie mam z tym problemu. A
    > palic mi sie chce - wrzucam bykiet - podpalam i mam ogien na wieczorne
    > pisane na newsach :) To pytanie o kosztach jakie zadalem wyzej jest jak
    > najbardziej powazne - ja licze do 3 tys zl za prosty system rozprowadzenia
    > ciepla.

    Jaki to jest prosty system ?
    Rozprowadzenie ciepła do wszystkich pomieszczeń wymaga zrobienia kanałów
    rozprowadzających, którymi ciepłe powietrze dotrze do każdego z pomieszczeń.
    Ale to nie wszystko. Żeby taki system mógł pracować trzeba jeszcze zrobić
    nawiew z wentylatorem, a żeby móc regulować temperaturę w pomieszczeniach
    wypadało by conajmniej założyć do każdewgo pomieszczenia przepustnice
    sterowaną ręcznie, a najlepiej termostatem. Licząc koszty rur, przepustnic,
    termostatów, wentylatorów zaczyna to generować spore koszty. Plus koszt
    samego kominka i jego zabudowy oraz koszt obudowania rur zaczyna przwyższać
    koszt budowy kotłowni na ekogroszek.
    Pomyśl teraz i zastanów się jak i którędy rozprowadzić to ciepło u autora
    wątku.
    W chwili obecnej ma poddasze nieużytkowe. Można właśnie tam ułożyć rury. Ale
    tu mamy pewne minusy: Po pierwsze niepotrzebnie będzie grzane poddasze
    nieużytkowe, a ponadto na podłodze tego poddasza będą się walały pod nogami
    rury utrudniając użytkowanie tego poddasza choćby w formie magazynku rzeczy
    zbędnych. Dojdzie też dodatkowy koszt izolowania tych rur, no bo po co
    ogrzewać poddasze, gdzie tylko hula wiatr.
    A co jak autor wątku postanowi przerobić poddasze nieużytkowe na użytkowe ?
    Wtedy trzeba będzie wywalić rury, albo przeniść je w inne miejsce. Wypadało
    by zrobić kanały pod sufitem na parterze, a zatem trzeba zrobić zabudowę z
    płyt G-K czy to zabudowa samych kanałów czy też w formioe sufitu
    podwieszanego. Jak by do tego nie podejść to też są dodatkowe koszty.
    Chyba, że piszesz o prostym kominku z wylotem ciepłego powietrza do
    najbliższych pomieszczeń czyli salonu i za ścianę do pokoju czy kuchni bez
    prowadzenia kanałów dalej. Jezeli miałeś dokładnie to na myśli, to zauważ,
    ze dokładnie o tym samym pisałem czyli o prostym kominku, który może
    funkcjonować bez dodatkowego prądu czyli z obiegiem grawitacyjnym powietrza.
    Czy to będzie kominek z wkładem powietrznym czy też szamotowym to już
    kwestia wyboru i wygody. Wkład szamotowy ma jednak przewagę, ponieważ
    umożliwia długi czas oddawania ciepła jeszcze po wygaśnięciu kominka i jest
    mniej podatny na duże wahania temperatury w palenisku.