  • Data: 2010-09-22 20:42:41
    Temat: Re: Ogrzewanie za pomocą kominka
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i7do9d$njt$1@inews.gazeta.pl...

    > Tyle razy pisales o plaszczu wodnym, ze mialem wrazenie, ze nie
    > przyjmujesz do wiadomosci palenia rekreacyjnego polaczonego z dogrzewaniem
    > ;)

    Cały czas lansuję palenie rekreacyjne, czyli kominki proste, bez bajerów bez
    płaszczy wodnych i bez skomplikowanego rozprowadzania ciepłego powietrza.
    Wręcz nawet lansuję piece kominkowe, które grzeją tylko i wyłacznie jedno
    pomieszczenie.
    W zamian za zaoszczędzone pieniądze na płaszczach wodnych czy też systemie
    rur i zabudów rozprowadzających ciepłe powietrze lansuję postawienie
    dodatkowego kotła na drewno w kotłowni.
    Czy naprawdę tego nie zauwazyłeś ? :D

    > Zakladam, ze w nowobudowany domu rury mozna poprowadzic pod tynkami, a
    > zakladajac, ze to kominek rekreacyjny nie musze miec wysublimowanego
    > sterowania, wiec reczne wystarczy.

    Zapomnij o robieniu bruzd na rury. Dom parterowy, bez poddasza użytkowego,
    być może z lekkim stropem (drewniane belki, płyty OSB i gipskarton), a zatem
    ściany cieniutkie. W takich warunkach kucie bruzd na rury CO jest
    niebezpieczne, a co dopiero na rozprowadzenie ciepłego powietrza.

    > Tego jakos niedoczytalem w Twoim poscie - zwracam honor. Przy kominku
    > rekreacyjnym to calkiem madre rozwiazanie, bo nie jest kosztowne, a inne
    > pomieszczenia tez dogrzejesz.
    > Ja u siebie chce doprowadzic cieplo z kominka do najblizszych pomieszczen
    > (sypialnia nad salonem, lazienka nad salonem) i wspomoc sie wentylatorem.

    Widzisz tylko, ze takie długie rury mają także wady. Otóż chodzi o to, ze
    gromadzi się w nich syf. Poza sezonem gromadzi się kurz, rozwiajają się
    bakterie, roztocza i inne paskudztwa. Raz do roku, kiedy rozpalasz w
    kominku, włączasz wentylator i wyrzucasz to wszystko na pokoje, po czym
    niepotrzebnie wdychasz.

    > Czyli nie ma o czym dyskutowac i sens ma kupowac tylko szamotowy, tak? Bo
    > w koncu o to chodzi...

    To zależy. Szamotowe mają tę przewagę, że dłużej trzymają ciepło i
    zapewniają stabilniejsze warunki pracy przy sporych wahaniach temperatury
    płomienia. Ponadto nie budując długich kanałów rozprowadzających pozbywasz
    się miejsca, gdzie gromadzi się kurz i drobnoustroje. Dobrze wykonany
    kominek szamotowy posiada łatwy dostęp do kanałów grzewczych, które można
    oczyścić, odkurzyć przed odpaleniem kominka. W przypadku robienia zabudów
    masz utrudniony dostęp do komory powietrznej oraz kanałów.
    Weź jednak pod uwagę, że palenie w kominku jest małoekonomiczne, ponieważ
    sprawność kominka powietrznego jest niska. Zatem nieuzasadniona z punku
    widzenia ekonomicznego. O wiele lepiej jest to samo drewno spalić w kotle
    wodnym lub kominku z płaszczem wodnym.
    Dlatego ja uważam, ze bezsensownym jest budowanie kominków z płaszczem
    wodnym czy rozprowadzeniem ciepłego powietrza. O wile lepiej jest zaprzestać
    na kominku rekreacyjnym, grzejącym lokalnie, a ciepło wytwarzać w miejscu
    przeznczomym do tego czyli w kotłowni w sposób najbardziej wydajny i
    ekonomiczny.