    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Określanie wartości użytkowej nasion:
    Date: Thu, 5 Feb 2015 09:59:14 -0600

    "Dirko" <j...@w...pl> wrote in message
    news:mavv8e$jn6$1@news.vectranet.pl...
    > Hejka. Określanie wartości użytkowej nasion:
    > Zdolność kiełkowania nasion wyrażana jest w procentach dwiema
    > wielkościami: energią kiełkowania i siłą kiełkowania.
    > Nasze nasiona mogą wykiełkować w ciągu 3 do 10 dni. Określa się w ten
    > sposób energię kiełkowania - jest to liczba nasion, które normalnie
    > wykiełkowały w ciągu określonego krótkiego czasu. A prościej jest to
    > zdolność nasion do szybkiego kiełkowania. Jeśli nasiona normalnie
    > wykiełkują w ciągu 10-28 dni to jest to siła kiełkowania, która określa
    > liczbę nasion żywych.

    A... też zauważyłem, że z tych wszystkich nasion maciejki jakie poszły
    do doniczki roślinki wystawiały łebki w różnej kolejności i mam
    widoczne kiludniowe opóźnienie w rozwoju tych roślin: nawet dziś
    widzę takie, które dopiero co wystawiają łepek poza glebę...
    A inne już mają zielone stożki wzrostu na 2 cm z ładnie rozwidlonymi
    zielonymi liścieniami.

    > W warunkach domowych możemy określić wartość użytkową (Wu) nasion,
    > stosując poniższy wzór:
    >
    > Wu [%] = czystość nasion x siła kiełkowania / 100
    >
    > czystość nasion [%] - jest to wyrażona procentowo waga dojrzałych i
    > nieuszkodzonych nasiona roślin określonego gatunku czy odmiany w próbce,
    > która zazwycza zawiera zanieczyszczenia (szkodliwe i nieszkodliwe).
    >
    > siła kiełkowania [%] - jest to procent nasion normalnie skiełkowanych w
    > ciągu odpowiednio długiego okresu czasu - określa liczbę żywych nasion w
    > danej próbie.

    Dzięki. Ale skąd ten cytat? Warto zawsze podać źródło cytowanego tekstu...