    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oszacowanie kosztow - panele vs deski
    Date: Wed, 28 Nov 2012 11:29:26 +0100

    dyskusyjnych:1da1wsfhxhy6i$.150xbcmn5uitn$.dlg@40tud
    e.net...

    > Pomozcie mi oszacowac koszt wykonania 1 m2 podlogi z paneli i z litej
    > deski
    > na legarach.

    > Zakladam, ze m2 panela to ok. 40 zl, a m2 deski sosnowej/modrzewiowej moge
    > miec za 50 zl.

    Cena modrzewiowych ok. Cena sosnowych jest znacznie niższa. Ja kupowałem
    kilka razy i zawsze cena była w przedziale 25-30zł (zależnie od grubości)

    > Pod deski ida wypoziomowane legary na podkladkach.

    Tu cena może być bardzo różna, w tartaku grosze, u stolarza średnio, a w
    supermarkecie bardzo drogo.

    > Pod panele musi isc wylewka samopoziomujaca - ile litrow typowo wchodzi na
    > plyte (strop gestozebrowy)?

    To zależy od nierówności wylewki. Jeśli jest idealnie płaska to teoretycznie
    można dać już 1mm czyli 1l / m2. W praktyce najczęściej gdzieś jest niżej a
    gdzieś wyżej więc aby w najwyższym miejscu był 1mm to tam gdzie jest niżej
    trzeba dać więcej. Niech średnia wynosi 3mm odchyłki to wtedy potrzeba 3l /
    m2.

    > Do tego folia i pianka tlumiaca.

    Folia to grosze, pianka od kilku zł / m2 do kilkudziesięciu za porządny
    podkład (nie piankę).

    > Panel jest wykonczony, deska wmaga szlifowania i lakieru/olejowosku

    Koszt lakieru to już pełna loteria. Od tanich wodnych po chemoutwardzalne.

    > Jedno i drugie klade sam.

    I bardzo dobrze!

    > Na razie wychodzi mi, ze deska jest w omawianym ukladzie tansza...

    Jak robiłem kiedyś porównanie dla siebie to mi wyszło, że cena jest ta sama,
    ale ja do paneli doliczałem porządny (drogi) podkład, a do desek porządny
    (drogi) lakier :-)
    Przy porównywalnej cenie ja bym decydował użytkowo a nie kosztowo.

    Estetyka to rzecz gustu, ale użytkowo są spore różnice:
    - deski są bardziej miękkie i narażone na ślady od upadków naczyń, zabawek
    itd
    - panele są powierzchniowo twarde, ale jak już się zrobi dziura to ją widać.
    - jedne i drugie nie lubią szurania, ale deskę można za kilka lat
    wyszlifować i polakierować na nowo.
    - panele na kiepskim podkładzie są znacznie głośniejsze w użytkowaniu, na
    dobrym są trochę głośniejsze.
    - panele kładziesz i zapominasz, deska może się wypaczyć, albo po pierwszym
    sezonie grzewczym mogą powstać szpary. Aby tego uniknąć należy ją
    wysezonować samemu, bo nie wiadomo jak długo i w jakich warunkach byłą do
    tej pory przechowywana.
    - w dotyku bosą stopą deski wydają się cieplejsze niż panele.

    Jak widać jedno i drugie rozwiązanie ma wady i zalety, więc ja bym decydował
    na tej podstawie a nie kosztów które są porównywalne.

    Pozdrawiam
    Ergie