  • Data: 2022-12-25 12:48:47
    Temat: Re: PV nieco ponad 6,5 kWp - co grozi za brak ppoż?
    Od: Janusz <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-12-25 o 00:56, heby pisze:
    > On 24/12/2022 11:44, Janusz wrote:
    >> A czy ja napisałem że chronią?
    >
    > Nie.
    No własnie, to po co ten cały cyrk zacząłeś? nie umiesz normalnie pisać?

    > Chciałbym wiedzieć, czy nie pogarszają bezpieczeństwa użytkownika.
    Jakby tak było to nie byłyby zalecane, ja też nie wymyślam koła na nowo
    tylko robię zgodnie z zaleceniami, a tam piszą że uziemione mają być
    nawet jak nie ma instalacji odgromowej, czyli wtedy panele robią za
    odgromówkę.

    > No własnie to nie jest pewne. Może teraz skutki będą znacznie bardziej
    > niebezpieczne. Uderzenie pioruna bezpośrednio a nawet pośrednio w
    > panele, znaduje się relatywnie blisko obwodów podpiętych pod PE/fazę w
    > postaci falownika, oddzielone tylko jego izolacją, która jest mizerna.
    > To powoduje niebezpieczeństwo porażenia domownika.
    Tak i nie, ogólne zalecenia są takie że domownik na czas burzy ma się
    trzymać daleko
    od instalacji i okien.
    A jakby instalacja groziła porażeniem to chyba by jej nie zalecali, czyż
    nie?

    > Kiedyś stosowano iskrowniki doziemające, co prawda nie chroniło to przed
    > uderzeniem bezpośrednim, ale od indukowania już jako-tako chroniło.
    >
    > Jak to zrobić poprawnie? Nie wiem. Może tak jest poprawne, bo nie ma
    > innej możliwości.
    No i teraz sam sobie zaprzeczyłeś :)

    > Jestem bardzo ciekawy, czy podpinanie paneli pod instalację odgromową,
    > nawet "daleko" czyli do wspólnego punktu pod ziemią, powoduje
    > zwiększanie czy zmniejszanie statystyki wypadków. Zgaduje, że takich
    > danych nie ma.
    I nie będzie bo jak to określić czy zmierzyć? Jak na razie to pożary
    wybuchają od piorunów w domach gdzie nic nie ma, nie słyszałem o pożarze
    domu od pioruna z instalacją odgromową. Nawet najprymitywniejsza (jeden
    zwód i szpica na kominie) ochroni dom.

    > Nie wiem. Ja ogólnie dmucham na zimne, stąd poważne wątpliwości, czy
    > chce mieć dodatkowe kilkanaście m2 ostrych elementów metalowych
    > podpiętych pod bednarkę, na dachu.

    Nikt cię nie zmusza, nie jest obowiązkowa dla zwykłych domów,
    obowiązkowa jest dla użyteczności publicznej, zgadnij dlaczego :)

    --
    Janusz