  • Data: 2009-04-20 00:49:43
    Temat: Re: Peknieta wylewka.
    Od: Krzemo <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 18 Kwi, 15:55, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Ale ona nie bedzie w srodku. frubosc rury to ok. 2cm, posadzki ok. 7cm. W
    > ogole mozna by zadac pytanie o zasadnosc zbrojenia takiej posadzki.
    Zbrojenie na rurkach nie ma sensu... nie ma nawet zachowanej warstwy
    otuliny betonu, bo jeżeli się temu przypatrzeć to "pracujące rurki"
    nie są elementem konstrukcyjnym, ani wystarczającą izolacją przed
    karbonatyzacją betonu.

    Jeżeli rurki dasz nad siatką to sprawa się diametralnie zmienia i
    rurki wychodzą prawie w środku wylewki.
    ;-)

    > Chyba niepotrzebna posadzkologia. Ma to wzgledny sens przy rozruchu
    > ogrzewania.

    Rozruch ogrzewania ... to chyba nie sprawa jednorazowa?
    ;-)

    Grubość otuliny betonowej (dla płyty wewnątrz budynku - warunki suche)
    w/g normy (PN-B-03264:1999) określa się jako 15mm (to ze względu na
    proces karbonatyzacji przez najbliższe minimum 25 lat). Gdyby pręty
    były grubsze niż te 15mm (a nie są) musiało by być więcej. Ze względu
    na wielkość ziaren kruszywa też nie ma sensu powiększać. Ze względu na
    przeniesienie obciążeń wystarczyło by tylko 5 mm... (dla pręta fi
    5mm). Czyli nawet biorąc pod uwagę ewentualne przyduszenie siatki, to
    jeżeli nie będzie się całkiem stykać z podłożem (a podpata dystansami
    nie powinna) to grubość otuliny i tak będzie wystarczająca...

    Teraz co do siatki... Wiadomo - aby siatka przed czymkolwiek chroniła
    musi być w strefie rozciąganej. Rysy powstające w betonie są 2
    rodzai : związane ze skurczem betonu na etapie wiązania i dojrzewania
    betonu (te są niegroźne, raczej powierzchniowe i są w zasadzie tylko
    wadą estetyczną) oraz dużo groźniejsze zarysowania powstające pod
    wpływem dużych naprężeń (np. pod dużym obciążeniem lub w wyniku dużych
    różnic temperatur i wilgotności). Te drugie rysy mogą zostać
    ograniczone przez siatkę zbrojeniową... to znaczy i tak się pojawią,
    ale rysa nie przejdzie (prawie) poza płaszczyznę siatki (zatrzyma się
    na niej). No i tutaj (ze względu na potencjalne strefy rozciągania)
    ewidentnie lepiej żeby siatka była jak najbliżej powierzchni ... tyle
    że dolnej.
    ;-)
    Przy mikrozbrojeniu wytrzymałość na rozciąganie betonu jest poprawiona
    w całej objętości, więc także przy samej powierzchni, to dlatego
    zaleca się miokrozbrojenie do posadzek (wylewek betonowych).
    ;-)

    > Sa jednak w zyciu
    > ciekawsze rzeczy

    Fakt.