eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia › Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
  • X-Received: by 2002:ac8:5f47:: with SMTP id y7mr27851230qta.342.1639153695032; Fri,
    10 Dec 2021 08:28:15 -0800 (PST)
    X-Received: by 2002:ac8:5f47:: with SMTP id y7mr27851230qta.342.1639153695032; Fri,
    10 Dec 2021 08:28:15 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!1.us.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news.misty.com!border2.nntp.dca1.giganews.com!nntp.gigane
    ws.com!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-groups.go
    oglegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 10 Dec 2021 08:28:14 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <6...@g...com>
    Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=46.134.11.229;
    posting-account=XS5sXwoAAABKU0kHcsk_nashWaidAu0Q
    NNTP-Posting-Host: 46.134.11.229
    References: <a...@g...com>
    <61b13687$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <6...@g...com>
    <61b13dcc$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <61b15849$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <7...@g...com>
    <7...@g...com>
    <61b16d9f$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b2f3e3$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <6...@g...com>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <d...@g...com>
    Subject: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    From: a a <m...@g...com>
    Injection-Date: Fri, 10 Dec 2021 16:28:15 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Lines: 314
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:579082
    [ ukryj nagłówki ]

    On Friday, 10 December 2021 at 13:30:45 UTC+1, a a wrote:
    > On Friday, 10 December 2021 at 08:38:54 UTC+1, WS wrote:
    > > piątek, 10 grudnia 2021 o 07:29:57 UTC+1 A S napisał(a):
    > >
    > > > No ale zaraz - każde urządzenie napędzane przepływem fluidu można zamknąć w
    teoretycznej ramce
    > > > i powiedziec, że teoretyczna moc max. jest przez tą ramkę ograniczona. Nie
    ruszasz przepływu
    > > > spoza ramki, nie zxakłócasz go i tylko energia przepływu przez ramkę może
    zostać zamieniona
    > > > w użyteczną pracę. Wszelkie profile nośne, Darreusy, Clark-Y to religia
    sprawnościowa, zorientowana
    > > > na moc użyteczną, a może na pracę przy minimalnym przepływie, a może koszt
    utrzymania.
    > > Podany tu przykład z żaglem (bojery, żaglówka) jest w sumie idealny. Pływałeś
    kiedyś?
    > > Bierzesz ta "ramkę" wyznaczona przez żagiel i uważasz, że im większa, tym
    lepiej... a to tak zupełnie nie działa...
    > >
    > > kursy względem wiatru i ustawienie żagla:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kurs_(%C5%BCeglarstwo)
    > > czyli np. płynąc fordewindem (wieje od tyłu) ustawiamy żagiel w bok, prostopadle
    do osi łodzi, ma wtedy najwięjkszą powierzchnię prostopadle do osi wiatru, czyli niby
    idealnie, a łódka tak sobie płynie, nie przekracza prędkości wiatru...
    > > za do w bajdewindzie (czyli tak dość mocno pod wiatr) żagiel jest prawie wzdłóż
    osi łodzi, czyli pi razy oko 45 stopni do wiatru, ta "ramka" wiatru z którego możemy
    korzystać jest mniejsza, wieje niekorzystnie, bo prawie od przodu, a łódka
    zapiernicza ;) Dlaczego? Bo nie wykorzystuje siły pchającej wiatru, tylko z żagla
    robi się profil "lotniczy" i powstaje na nim siła nośna, która jest wielokrotnie
    większa od tej "pchajacej" wiatru (w tym wypadku raczej hamującej) . Im szybciej
    płyniemy, tym ta siła się zwiększa, bo większa jest nasza predkość względem wiatru
    pozornego (rzeczywisty + wynikający z pędkości łodzi). Czyli np. wieje 20km/h, my
    płyniemy 40, odczuwamy wiatr bedący wypadkową (czyli np. 50km/h) i to on generuje tą
    siłe aerodynamiczną...
    > deluzje żeglarskie j.w.,
    > są dokladnie wyjaśnione na każdym kursie żeglarskim
    > i jak kto nadal nie kuma, a nie chc e szukac w internecie,
    > to napiszę potem
    >
    > Ale było pytanie o podstawe programową z fizyki w szkole podstawowej, na podstawie
    której uczeń klasy podstawowej obliczy na palcach maksymalną moc turbiny wiatrowej
    spotkanej na polu, czy na zdjęciu, czy na video
    >
    > I tutaj są 2 linki
    >
    > https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-V
    III/Fizyka
    >
    > https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Pods
    tawa_programowa/SP_PP_Fizyka.pdf
    >
    > ==
    > Ruch i siły. Uczeń:
    >
    > opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu;
    > wyróżnia pojęcia tor i droga;
    > przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina);
    > posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej
    wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i
    czasem, w którym została przebyta;
    > nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych
    przedziałach czasu jest stała;
    > wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu
    dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie
    podanych informacji;
    >
    > Czyli uczeń potrafi określić, czy wiatr wieje , z jakiego kierunku i czy jest
    silny, czy slaby
    >
    > ==
    >
    > stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość,
    kierunek i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły;
    > rozpoznaje i nazywa siły, podaje ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych
    (siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu);
    > wyznacza i rysuje siłę wypadkową dla sił o jednakowych kierunkach; opisuje i rysuje
    siły, które się równoważą;
    > opisuje wzajemne oddziaływanie ciał posługując się trzecią zasadą dynamiki;
    > analizuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki;
    > posługuje się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał; analizuje zachowanie się
    ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki i stosuje do obliczeń związek między siłą i
    masą a przyspieszeniem;
    >
    > Czyli uczeń potrafi opisac i zmierzyc porónawczo siłę wiatru, stosując siłomierz i
    doczepiony wiatraczek lub żagielek ( stosowany na lotniskach klubowych) i to
    doświadczalnie
    >
    > ==
    > doświadczalnie:
    >
    > ilustruje: I zasadę dynamiki, II zasadę dynamiki, III zasadę dynamiki,
    > wyznacza prędkość z pomiaru czasu i drogi z użyciem przyrządów analogowych lub
    cyfrowych bądź oprogramowania do pomiarów na obrazach wideo,
    > wyznacza wartość siły za pomocą siłomierza albo wagi analogowej lub cyfrowej.
    > --
    >
    > Energia. Uczeń:
    >
    > posługuje się pojęciem pracy mechanicznej wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń
    związek pracy z siłą i drogą, na jakiej została wykonana;
    > posługuje się pojęciem mocy wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek mocy
    z pracą i czasem, w którym została wykonana;
    > posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej
    sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii;
    > wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej;
    > wykorzystuje zasadę zachowania energii do opisu zjawisk oraz zasadę zachowania
    energii mechanicznej do obliczeń.
    >
    >
    > Czyli wie, że powietrze ma masę i gdy wiatr wieje, potrafi pobliczyć energie
    kinetyczną 1m3 powietrza o prędkości V
    >
    > I wie, że ta energia kinetyc zna powietrza, może się zamienic w energię mechaniczna
    wiatraka z określonymi stratami, sprawnością, ale nie 100% vs. 100%
    >
    > Uczen potrafi odczytać ciężar właściwy powietrza
    > dla róznej temperatury, róznej gęstości, róznej wilgotności
    >
    > np. z tego źródla
    >
    > http://iletowazy.pl/gazy/ile-wazy-powietrze/
    >
    >
    > Poniżej tabele wag powietrza w zależności od temperatury i wilgotności:
    >
    > Dla powietrza suchego:
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze -50 °C waży 1,548 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze -30 °C waży 1,453 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze -10 °C waży 1,342 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C waży 1,293 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C waży 1,247 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C waży 1,205 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 30 °C waży 1,165 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 50 °C waży 1,093 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 100 °C waży 0,946 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 200 °C waży 0,746 kg
    >
    > Dla powietrza w zależności od wilgotności
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 0% waży 1,294 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 50% waży 1,291 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 0 °C i wilgotności 100% waży 1,290 kg
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 0% waży 1,248 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 50% waży 1,245 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 10 °C i wilgotności 100% waży 1,241 kg
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 0% waży 1,206 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 50% waży 1,200 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 20 °C i wilgotności 100% waży 1,194 kg
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 0% waży 1,197 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 50% waży 1,191 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 22 °C i wilgotności 100% waży 1,185 kg
    >
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 0% waży 1,189 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 50% waży 1,182 kg
    > 1m3 powietrza przy temperaturze 24 °C i wilgotności 100% waży 1,175 kg
    >
    > ==
    > Uczeń potrafi obliczyć pole powierzchni przekroju zakreś,loanego przez wirnik
    turbiny wiatrowej, pionowej, czy ppoziomej, czy skośnej, czy jakiejkolwiek
    >
    > Czyli potrafi obliczyć energie kinetyc zną 1m3 powietrza
    > gdy wiatr wieje z prędkością V
    >
    > 2. Wzór na energię kinetyczną
    >
    > Jaki jest wzór na energię kinetyczna? Energię kinetyczną Ek wyrażamy wzorem Ek=
    (mV2)/2, gdzie m to masa a V to prędkość.
    > Ek=m?V**2/2
    >
    > https://leszekbober.pl/fizyka/praca-moc-energia/ener
    gia-kinetyczna/#:~:text=Jaki%20jest%20wz%C3%B3r%20na
    %20energi%C4%99%20kinetyczna%3F%20Energi%C4%99%20kin
    etyczn%C4%85,cdot%20V%5E2%7D%20%7B2%7D%20Jednostk%C4
    %85%20energii%20kinetycznej%20jest%20d%C5%BCul.
    >
    > Czyli wszystko potrafi
    Teraz Janek ze szkoły ma zajęcie dodatkowe, gdyz po szkole analizuje, ile energii
    produkuje każdy wiatrak w okolicy, w internecie

    A robi to bardzo prosto

    Przyjmuje, że cięzar 1m3 powietrza to 1kg (może być więceju, mniej, w zależności od
    cisnienia i wilgotponości powietrza - patrz tabela powyżej)

    I na przykład odczytuje z prognozy pogody, że wiatr będzie wiał z prędkością 10 m/s
    czyli 10 x 3600 m/ 3600s = 36 km/godz

    Czyli przez wycinek powierzchni o polu przekroju 1m2
    przepłynie w ciągu 1 sekundy 10 m3 powietrza, czyli 10 kg
    z prędkością 10m/s

    Czyli energia wiatru, przepływającego przez szczelinę o powierzchni 1m2
    wyniesie (m x V**2)/2
    i po podstawieniu
    (10kg x 10m/s x 10m/s)/2 = 500kg * m2/s2 = 500 dżuli


    a tu przykład z internetu
    https://zpe.gov.pl/a/energia-kinetyczna-rozwiazywani
    e-zadan/DP9XUg2Bf
    --

    Przykład 1

    Oblicz energię kinetyczną wózka widłowego o masie 300 kg, poruszającego się z
    prędkością 5 ms.
    Dane:
    m = 300 kg,
    v=5 ms.
    Szukane:
    Ekin=?
    Rozwiązanie:
    Energię kinetyczną obliczamy, korzystając z wcześniej zapisanego wzoru:
    Ekin=1/2?m?v2=1/2?300 kg?(5 m/s)2=150?25 kg?m2/s2=3750 J.
    Odpowiedź:
    Energia kinetyczna wózka wynosi 3750 dżuli.

    --

    Teraz definicja dżula

    Dżul - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dżul

    Dżul (J) - jednostka pracy i energii - w tym ciepła - w układzie SI . Jeden dżul to
    praca wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu punktu przyłożenia siły o
    1 m w kierunku równoległym do kierunku działania siły . 1 J = 1 N?m Związek z mocą: 1
    J = 1 W?s

    1 J = 1 W *s

    czyli w naszym przykładzie
    500J = 500W *s

    i to jest energia wiatru, przepływającego przez szczeline o rozmiarze 1m x 1m

    z prędkością 10m/2 czyli 36km/godz

    Jaka sprawnośc przetwarzania energii kinetycznej na mechaniczną:

    maksymalnie:

    https://engineercalcs.com/how-to-calculate-wind-turb
    ine-power-output/

    Betz Limit in wind power extraction

    In 1919, Albert Betz, a German physicist, made a discovery on the efficiency of wind
    turbines. They can't convert more than 59.3% of the wind's kinetic energy into
    mechanical energy.

    Czyli 500W *s x 59,3% = 296,50 W *s

    Pomijamy sprawnośc projektu wiatraka i sprawnośc generatora, straty na cieplo, które
    ustalimy doświadczalnie, dokonując pomiaru, ile mocy otrzymujemyz generatora (jaki
    prąd, jakie napięcie, pod obciązeniem)

    I z taka wiedzą Jasio ze szkoły podstawowej może jeździc na każda konferencję
    klimaktyczną na swiecie, ONZ, UNFCC
    i analizować, obliczac moc wszystkich wiatraków produkowanych przez chinskich Zenków
    i sprzedawanych na caly świat

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1