    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Płyta gazowa czy ceramiczna?
    Date: Thu, 26 Nov 2009 10:00:36 +0100

    Użytkownik "JS" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:hehevb$789$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Gaz zalety:
    > 1. ok 3 krotnie tańsza energia
    Zależy. U mnie akurat roczne zużycie gazu poniżej 1200m3 więc jestem w 2 taryfie
    gdybym gotował gazem to wszedłbym w taryfę 3 a tu opłaty stałe za gaz 30zł
    większe co miesiąc więc ten prąd wcale u mnie taki drogi nie jest.

    > 2. znacznie szybciej się gotuje
    Żartujesz chyba.
    Indukcyjna gotuje tak samo szybko jak gazowa bo tu nietrzeba czekac aż pole się
    nagrzeje, garnek jest grzany natychmiast od chwili włączenia. Nawet nie wiem czy
    nie szybciej i sprawniej jest na indukcji nie smoląc oczywiście płomieniem
    garnków jak to jest w przypadku gazu.

    > 3. precyzja w regulacji grzania
    W indukcji mam 9 stopni grzania oraz możliwość włączenia turbo na jednym polu.
    Za każdym razem wiem że taki a taki garnek czy patelnia gotują albo smażą tak a
    nie inaczej. Na gazie brakowało tej powtarzalnośći nastaw i należało za każdym
    razem korygować a to za dużo a to za mało.

    > 4. zerowa bezwładność (zakręcasz i przestaje się gotować)
    Indukcja ma jeszcze mniejszą bezwładność. Temperatura pola po gotowaniu garnka z
    wodą to sporo poniżej 100stC bo to garnek nagrzewa pole a nie na odwrót. Już
    demonstrowałem koledze że dotknięcie ręką pola po ściągnięciu garnka to tak
    jakby wziął w ręce szklankę z gorącą wodą. Nic strasznego. Palnik gazowy
    natomiast jest po każdym użyciu goracy że każde dotknięcie kończy się oparzeniem
    II stopni i bąblami.

    > 5. możliwość wykorzystania płomienia przy różnych pracach i majsterkowaniu
    Nooo... na potrzeby wykonywania płytek elektronicznych metodą termotransferu mam
    grubą na 1cm płytę stalową o wymiarach 15x15cm którą kładę na indukcji i
    nagrzewam ją na 2-3 stopniu do 150stC kontrolując temp termometrem.
    Jak widzisz da się a do opalania płomieniem mam opalarkę na gaz oraz mini
    palnik gazowy.

    > 6. większa pewność zasilania (jak nie ma prądu to gaz jest)
    Się da, się da. Ja się zabezpieczyłem. Pisałem wcześniej.

    Do wad gazu doliczyłbym okopcone garnki, trudniej jest je utrzymac w czystości.

    > Płyta elektryczna zalety:
    Dodam jeszcze bardzo ważną zaletę indukcji. Metalowe uchwyty garnka na
    indukcji są na tyle zimne że bez problemu dziecko je moze dotknąć a na gazie
    jest to nie możliwe bo ciepło z płomienia opływając garnek nagrzewając mocno
    uchwyty a jak sa z jakichś plastików to po jakimś czasie rozsypują się i tyle.

    > Płyta el. wady:
    > 1. sporo droższy koszt energii

    Nie zawsze.

    > 2. spora bezwładość (wyłączasz, a gotuje się jeszcze chwilę, kipi i zalewa
    > kuchenkę)
    W indukcji tego nie ma wogóle. Nawet mniej niż na gazie.

    > 5. dłuższy czas gotowania
    Nie prawda. W indukcji jest nawet szybciej niż na gazie.

    > 6. mniejsza precyzja regulacji (przeważnie 9 stopni)
    Wystarczająca ilość i za to powtarzalna. Za kazdym razem jak przyrządzam np.
    rybkę wiem że wystarczy 6 podczas gdy na gazie 6 to raz jest za dużo a innym
    razem za mało.

    Marek