    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Po jakim czasie od zalana podlog stawiac kominek?
    Date: Tue, 24 Mar 2009 23:21:25 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Przecie w tym kominku jak zapalisz to i 1000 stopni

    > Chodzi o wklad, wiec ogien nie pali sie bezposrednio na wylewce a wewnatrz
    > wkladu, natomiast on sam zwykle nawet na niej nie stoi tylko zamonowany jest
    > wyzej i "obmywany" cyrkulujacym powietrzem w celu jego nagrzania i wylotu
    > kratka pod stropem i/lub rozprowadzenia po domu. Sam wklad stoi zwykle duzo
    > blizej sciany (kilka cm) izolowanej welna niz samej posadzki. Moim zdaniem
    > ryzyka topienia styropianu pod betonem nie ma.
    Fakt, jakos umknelo to mojej uwadze, ale. Otoz taki wklad promieniuje na
    wszyskie strony cieplem podczerwonym i ono na pewno te posadzke pod nim bedzie
    nagrzewac. Malo to przypalonych portek u osob, ktore grzaly rece przy
    rozpalonych do czerwonosci piecykach widzialem?
    Liczy sie tu duzo i mowi o przewodnosci cieplnej; zatem jakie wlasnosci
    izolujace moze miec ta kilkucentymetrowa posadzka betonowa? Zakladajac, ze jej
    powierzchnia bedzie nagrzana do temp, 200 stopni, to na jej spodzie na pewno
    spoko moze byc te kilkadziesiat, blizej 100 stopni, w ktorej spoko ten
    styropian zniknie. fakt, ze ten wklad stoi nawet pol metra nad posadzka nie ma
    wiekszego znaczenia.
    Poza tym byc moze za lat dziesiat ktos sie wzbogaci i zamiast wkladu postawi
    tam stylowy kominek; wtedy tez ten styro pod nim sie stopi a plyta wokol niego
    peknie. Tak, ze trzeba patrzyc tez perspektywicznie. Domu nie buduje sie na
    jeden sezon.

    > A z ciekawosci: czy naprawde konieczne jest polewanie posadzki w
    > temperaturach dodatnich oscylujacych w okolicy zera i przy duzej wilgotnosci
    > powietrza??

    Zadajesz podchwytliwe pytania. Po pierwsze nie mozna dopuszczac, aby
    temperatura wiazacego betonu byla nizsza od plus 5 stopni, gdyz ponizej tej
    temperatury beton nie wiaze.
    Wilgotnosc pomieszczen jest zalezna od wielu czynnikow, mozna zakladac, ze ona
    jest duza, moze sie to nawet wydawac agdy ona moze byc normalna te 50 procent
    najczesciej. Nikt jej specjalnie na te okazje nie mierzy.
    Owszem duza wilgotnosc jest dla betonu korzystna ale aby ja uzyskac trzeba na
    posadzce wlasnie te mokre szmaty porozkladac. W sumie jest to czynnosc nie
    wymagajaca specjalistycznych umiejetnosci ani wiedzy poza tym, ze powinno sie
    to wiedziec i bezwzglednie do tego stosowac. Niech sie mlodziez uczy. A tu
    odnosze wrazenie jakbym jakies herezje glosil:)
    Pzdr.
    Tornad