  • Data: 2015-02-21 17:22:06
    Temat: Re: Podgrzanie wody w kranie - kosmicznie drogo
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-02-21 o 16:21, Budyń pisze:

    > wiedza techniczna bierze sie z doswiadczenia. Jesli takie przypadki jak opisujesz
    będa powszechne to zmieni sie i sposób/zalecenia stosowania różnicówek. Ja o takich
    przypadkach nie wiem, nie spotkałem takich informacji. Natomiast użytkowanie
    zanieczyszczonych pyłem różnicówek nie jest użytkowaniem zgodnym z przeznaczeniem.
    Takie różnicówki są uszkodzone i wymagają wymiany i tyle.

    Myślę, że wynika to z braków podstawowej wiedzy pseudoelektryków, którzy
    nie rozróżniają różnicówek 1-fazowych od 3-fazowych i nie wiedzą do
    czego one służą.

    > Rozdzielnica jak ze zdjęcia:
    > 4xR3f -> 4x160=640zł
    > gdyby zastosować jednofazowe w takich samych strefach (parter, pietro itp) :
    > 4x3xR1f -> 4x3x120=1440zł i dodatkowe pola w rozdzielnicy, moze czasem wyskoczyc
    koniecznosc zabudowy wiekszej szafki.

    Jaki jest sens stosowania w przeciętnym domu mieszkalnym takiej ilości
    różnicówek oraz tylu wyłączników nadmiarowo-prądowych podłączonych
    równolegle?
    Przecież jest to totalna bzdura spowodowana niewiedzą pseudoelektryków,
    którzy zarabiają nie tylko na robociźnie, ale przede wszystkim na materiale.
    Stosowanie tak dużej ilości wyłączników nadmiarowo-prądowych połączonych
    równolegle, pogarsza selektywność.

    Teraz sobie policz koszt rozdzielnicy, które ja standardowo montuję:
    Różnicówka 3-fazowa do zabezpieczenia wszystkich obwodów 3-fazowych - 1
    szt. 180zł.
    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy 3-fazowy B16 (lub większe, jeżeli większy
    przydział mocy, ewentualnie 2szt. B16) do zabezpieczenia wszystkich
    obwodów 3-fazowych - 1 szt. 40zł
    Różnicówki 1-fazowe do zabezpieczenia wszystkich obwodów 1-fazowych na
    każdą fazę po jednej - 3 szt 420zł
    Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B16 do zabezpieczenia wszystkich obwodów
    gniazdek - 3 szt. 36zł
    Wyłączniki nadmiarowo-prądowe B6 lub B10 do zabezpieczenia wszystkich
    obwodów oświetleniowych - 3 szt. 36zł
    Razem: 712zł liczone dla całej aparatury w rozdzielce z najwyższej
    półki, nie licząc ochronnika przeciwprzepięciowego i ewentualnego
    dobezpieczenia.
    Jak więc widzisz jest to najbardziej rozsądny układ zasilania, bez
    naciągania klientów na zbędne koszty i zapewniający największą
    funkcjonalność oraz bezpieczeństwo.

    To co Ty liczyłeś to były tylko i wyłącznie same tańsze różnicówki za
    kwotę 640zł.

    U mnie w obwodzie każdej z faz, stale pracują po dwa wyłączniki
    nadmiarowo-prądowe tj. B16 (gniazdek) + B6 (oświetlenia) = razem 22A dla
    instalacji z zabezpieczeniem głównym 25A) czyli dla mocy przyłączeniowej
    od 14kW do 17,25kW
    Oraz B16 (gniazdek 230V) + B10 (oświetlenia) = 26A przy zabezpieczeniu
    głównym 32A czyli mocy przyłączeniowej od 17,25kW do 22,08kW.
    Przy czym moc przyłączeniowa powyżej 17,25kW zamawiana jest tylko wtedy,
    kiedy ktoś chce korzystać z urządzeń 3-fazowych lub do celów grzewczych.
    Najczęściej zamawiana moc to 14kW, ponieważ wymusza zamontowanie
    zabezpieczenia głównego 25A, które pozwala w razie potrzeby na pobór
    mocy nawet 17,25kW

    > w budowaniu nowych tak, modernizacja -tak/nie w zależności od jej charakteru.
    > Sama wymiana rozdzielnicy jesli jest traktowana jak wymiana uszkodzonego osprzetu
    nie wymaga dostosowania do obowiazujących przepisów. To zależy jak sie ten remont
    nazwie -takie tam prawnicze gadanie...

    Wybacz, ale nie zgadzam się z Tobą.
    Wymiana rozdzielnicy na nową, wymaga wykonania zgodnego ze sztuką i
    wiedzą techniczną.