    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Pralka w garderobie
    Date: Sun, 5 Sep 2010 15:31:22 +0200

    "Ikselka" tg6ultri9kcy.lai8uyhiaxew$....@4...net

    > Wiatkę. Nie mam - wtedy dopiero się urodziłam. Mam pralkosuszarkę Ardo.
    > A para (kurs podstawówki) ma to do siebie, że nawet w dużej ilości nie
    > jest widzialna ani wyczuwalna dla człowieka, chyba, ze bucha z rury

    A rura jaka musi być? Żeliwna czy może być równie dobrze stalowa? ;)
    Z rury czy nie, bucha czy nie -- pary wodnej nie widać.
    Widać skroploną lub zestaloną ;) parę wodną. ;)

    > ciepłowniczej - kiedy jest gorąca, nasycona i sprężona.

    Nie. :) Dopiero wtedy, gdy jest już wodą. :) Kiedy się skondensowała. ;)

    > Osły sądzą, ze jak
    > jej nie widac, to jej nie ma :-) Parowanie odbywa się już w temperaturach
    > natychmiast powyżej zera, a jak tu zostało przypomniane, woda moze wprost z
    > postaci stałej (lód) przechodzić w stan lotny drogą sublimacji. Mały kurs
    > fizyki może? - 50 zł za godzinę, służę. Pewnie masz dys... i zwolniono Cię
    > z nauki? Poradzę sobie i z tym, mam praktykę pedagogiczną w pracy z osłami
    > też.
    > :-)

    U mnie za zł 47.25 -- i umnie pary wodnej nie widać
    (gołym okiem) nawet buchającej z rury. :)

    -=-

    Wiesz, po czym poznać, że masz do czynienia z rozgrzana parą wodną zamiast
    z wodą w postaci mgiełki? Uczenie się jest bolesne. Para wodna, chłodząc się
    i przechodząc w stan ciekły, oddaje ciepło -- bardzo dużo tego ciepła. :)
    Podłóż więc rękę (najlepiej nie swoją) pod badany wylot rury -- jeśli tam
    jest para wodna (nawet w temperaturze 100 stopni Celsjusza) to ręka zostanie
    poparzona, ale jeśli jest tam już woda w postaci mgiełki (ciekłej) ręka nie
    zostanie poparzona, choćby ta mgiełka miała też 100 stopni Celsjusza...

    Co wtedy, gdy para ma 200 stopni Celsjusza? Jeśli ochłodzi się do 100 stopni
    Celsjusza i skropli -- poparzy!!! Jeśli nie zdoła ochłodzić się do 100 stopni
    Celsjusza -- nie skropli się i nie poparzy!!!

    Oczywiście pisze o ciśnieniu ,,normalnym'', w którym wrzenie następuje
    w 100 stopniach Celsjusza. :)

    Para wodna może mieć więcej niż 100 stopni Celsjusza i może mieć mniej
    niż 100 stopni Celsjusza. Ale ciekła woda rzadko ;) ma więcej niż owe
    100 stopni Celsjusza w normalnych warunkach -- czysta woda i normalne
    ciśnienie. Natomiast czystą wodę można przechłodzić nawet do minus
    kilkudziesięciu stopni Celsjusza. :) Dzieje się tak wówczas, gdy
    ochłodzenie jest szybkie (gwałtowne) lub brak ośrodków krystalizacji. :)

    Jeśli tak przechłodzoną wodę spróbujemy zamrozić (wrzucając coś, co posłuży
    za ośrodek krystalizacji -- najlepiej kostkę lodu) woda osiągnie temperaturę
    zera stopni Celsjusza, zanim zamieni się w ciało stałe lodem zwane -- nadal
    mowa o czystej wodzie i normalnym ;) ciśnieniu.

    -=-

    Ostatecznie mogę zejść do 46.32 za godzinę...
    [sam do siebie: co za różnica, czy to dydaktyczna godzina, czy zegarowa...]

    -=-

    Wilgotność względna (na przykład 50%) nie znaczy stosunkowej zawartości
    masy wody w masie powietrza -- w szczególności wilgotność względna 100%
    nie oznacza samej pary wodnej, czyli braku tlenu czy azotu... ;)

    -=-

    Człowiek bez udu wytrzymuje wysokie temperatury powietrza -- nawet 120 stopni
    Celsjusza, o ile powietrze to jest suche (mała ww) a podgrzewanie ;) nie trwa
    zbyt długo -- do 30 minut każdy zdrowy powinien wytrzymać taka temperaturę na
    całym ciele. 300 stopni Celsjusza dla rąk na kilka minut to też niewiele, choć
    w tej temperaturze ciała zaczynają świecić światłem widzialnym, czerwonym...

    Nie polecam nikomu sprawdzania wytrzymałości poprzez dotykanie metali o tej
    temperaturze. ;) Graniczną jest tu temperatura 60 stopni Celsjusza, przy której
    można silnie ścisnąć metalową rurę -- na przykład z gorącą wodą do grzania
    mieszkania czy mycia się... Delikatnie (czy drobny, metalowy przedmiot) można
    dotknąć bezkarnie także wtedy, gdy ma ten przedmiot wyższą temperaturę... Można
    dzięki ćwiczeniom brać do swoich rąk rozżarzone do czerwoności węgle. :) (bez
    czynienia sobie szkody) Jednak nikomu tego nie polecam. :)

    [nawet 45...] ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'