    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Projekty domów - gotowce a indywidualne
    Date: Mon, 24 Jun 2013 16:35:59 +0200

    Użytkownik "Franc" napisał w wiadomości grup
    net...

    > Mam koncepcję taką:
    > Siadam z kartką papieru. Rozposuję ile pomieszceń i jaki metraż na każde
    > byłby wg mnie ok. Wychodzi mi metraż domu.
    > Idę do architekta z moim z20 i mówię mu, że coś jak to, ale przy takich
    > założeniach dla pomieszczeń.

    > Co wy na to?

    Wygląda ok. Z tym że powiedz mu z czego chcesz budować, czym ogrzewać, czy
    chcesz kominek czy chcesz drzwi na taras podwójne rozsuwane czy tradycyjne
    pojedyncze, ile łazienek czy w każdej wanna, jaką chcesz kuchnię (prostokąt,
    "L", czy może z wyspą) itd.

    Musisz się też jakoś określić na czym Ci najbardziej zależy: by dom był tani
    w budowie, tani w eksploatacji, czy może inny niż wszystkie sąsiednie

    Licz się z tym że im bardziej ogólne będziesz miał wymagania i im mniej
    konkretne będą Twoje odpowiedzi tym dłużej potrwa stworzenie takiego
    projektu jaki będzie dla Ciebie optymalny. Istnieje ryzyko że jeśli będziesz
    mało konkretny to w efekcie dostaniesz projekt będący wynikiem zgadywanki co
    według architekta będzie najlepsze dla Ciebie - a wynik takiej zgadywanki
    często kończy jako przysłowiowy dom dla wroga *.

    * - stare przysłowie mówi że pierwszy dom buduje się dla wroga , drugi dla
    przyjaciela a dopiero trzeci dla siebie. Człowiek uczy się na błędach więc
    szybko się ucz na cudzych aby nie popełniać własnych. Jak najwięcej czytaj
    opinii ludzi którzy już postawili swoje domy i słuchaj czego im brakuje i co
    by zmienili, gdyby mogli zacząc od początku.

    Napiszę jak było u nas. Mieliśmy wstępną wizję: dom prostokątny, dach
    dwuspadowy, garaż od frontu salon od ogrodu, nasza sypialnia na parterze,
    sypialnie dzieci na piętrze. Z tym poszliśmy do architekta pogadaliśmy kilka
    godzin o naszych oczekiwaniach, zostawili mu MPZP i inne ograniczenia i po
    kilku tygodniach architekt przedstawiał na 5 wstępnych koncepcji. Z tych 5
    na spotkaniu wybraliśmy jedną i określiliśmy kierunek zmian aby projekt się
    nam podobał. Następnie architekt przygotował wizualizację bryły i wstępny
    układ pomieszczeń. Na tym etapie sprawdziliśmy wstępnie czy żadne
    pomieszczenie nie jest dla nas za małe lub zbyt duże, czy schody są
    odpowiednie, usytuowanie okien itp.

    Po kolejnych poprawkach mieliśmy już uzgodnioną bryłę domu, umieszczenie
    klatki schodowej, kotłowni kuchni i łazienek. Od tego momentu kopie projektu
    dostali projektanci instalacji a my wirtualnie meblowaliśmy wszystkie
    pomieszczenia i przesuwali ściany o 20-30 cm to w jedną to w drugą stronę
    aby uzyskać jak najwięcej funkcjonalności z jak najmniejszej powierzchni. W
    międzyczasie zgłaszaliśmy uwagi odnośnie instalacji wod-kan, CO i
    elektrycznej. W sumie ten etap tak jak i poprzedni trwał ok. 3 miesiące.

    Na początku wkurzało mnie to że to tyle trwa bo ja już chciałem zacząć
    budowę a tu ciągle musze czekać na jakieś poprawki do projektu, ale teraz
    wiem że to nie był stracony czas i widzę że warto było się przykładać do
    etapu projektowania.

    Pozdrawiam
    Ergie