    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Fri, 29 Jan 2010 20:05:36 +0100

    Użytkownik "Andrzej" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:5b536f53-2f58-4ab8-acc8-

    > 1. po pierwsze, czy instalacja wykonana z rurek wielowarstwowych pex/
    > al/pex nadaje się do instalacji zasilanych kotłem na paliowo stałe?

    Nadaje się o ile układ jest dobrze zabezpieczony.

    > Mysle coprawda o kotle z podajnikiem, dlatego
    > mam pytanie, czy istnieje możliwość zagotowania wody w takim kotle??

    Kotły retortowe posiadają dobre zabezpieczenia przed zagotowaniem wody.
    Jednak istnieje możliwość zagotowania takiego kotła w 3 3 przypadkach:
    1. Gwałtowne odcięcie obiegu wody CO podczas pełnej pracy kotła przy dość
    wysokim ustawieniu temperatury zadanej na kotle, może spowodować chwilowe
    dojście temperatury wody w kotle do punktu wrzenia.
    2. Uszkodzenie elektroniki sterującej pracą wentylatora i jednoczesne
    uszkodzenie dodatkowego czujnika bimetalicznego, który odcina zasilanie
    podajnika i wentylatora, kiedy kocioł przekroczy temperaturę ponad 95 stC.
    Jest to bardzo mało prawdopodobny zbieg okoliczności, ale teoretycznie
    możliwy.
    3. Nieumyślne wyjęcie z kotła obydwu czujników temperatury tj. prowadzącego
    kocioł oraz bimetalicznego, zabezpieczającego. Tu częściowo ponosi winę
    instalator/serwisant, który powinien czujniki przymocować w taki sposób,
    żeby nie dało się ich wyjąć w sposób przypadkowy tj. przymocować przewody
    uchwytami. W kotłach niektórych producentów nie ma możliwości wyjęcia tych
    czujników w przypadkowy sposób, gdyż są schowane pod blaszaną osłonę kotła.

    > 2. Sprawa druga - koszty. Zacząłem wstępnie liczyć koszty i wychodzi
    > mi że instalacja medziana w systemie trójnikowym będzie niewiele
    > droższa niż niż rozdzielaczowa z rurkami pex. Droższe będą tylko
    > grzejniki, bo dla spokoju pewnie będe musiał założyć stalowe. Czy ktos
    > z forumowiczów-instalator mógłby się do tego ustosunkować? Jakiego
    > rzędu wielkości (kwota) może to byc róznica, domek przecietny 130 mkw.
    > Oczywiscie przy miedzi wykonanie zlecił bym instalatorowi

    Nie da się jednoznacznie bez obmiaru i kalkulacji powiedzieć, że to będzie
    drożej, a to taniej.
    AluPex - rura tania, zaś złączki drogie - opłaca się tam, gdzie mamy duże
    odległości, a jednocześnie mało złączek.
    Miedź - złączki tanie, a rura droga - opłaca się tam, gdzie instalacja nie
    jest rozległa i prowadzona jest od pionów krótkimi odcinkami, a jednocześnie
    potrzebuje stosunkowo sporej ilości złączek.

    > 3. Trzeci problem, instalacje wodna i cyrkulacja. Mam dwie łazienki,
    > jedna nad drugą i kuchnie. Nie wiem w jaki sposób poprowadzić przewód
    > cyrkulacyjny. Czy taki przewód musi być dociągnięty do samego punktu
    > odbioru wody czy moze wystarczy że woda bedzię cyrkulować w głównych
    > przewodach/pionach zasilajacych?

    Z reguły główne piony to grubsze rurki, a odejścia cienkie. W większości
    przypadków wystarczy cyrkulować tylko pion, bo tu znajduje się spora ilość
    wody, którą trzeba by było przetłoczyć, aby zaczęła płynąć ciepła.