  • Data: 2010-01-30 11:37:37
    Temat: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Andrzej" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:13c6d53c-1f7b-4eb9-b768-

    > Czy moje obliczenia mogą być w przybliżeniu realne?
    > Gdyby tak, to róznica w cenie niewielka.

    Mogą być, ale niestety nie znam rozkładu Twojego domu i dlatego trudno mi
    jest cokolwiek konkretnie powiedzieć.
    Jednak weź jeszcze pod uwagę łatwość i sposób wykonania. AluPex z reguły
    kładzie sie po podłodze po najkrótszych możliwych trasach, tak więc ilości
    rur mogą być znacznie mniejsze niż zakładasz. Tu największy koszt to
    rozdzielacze i szafki, ale można także stosować układ mieszany, który bardzo
    dobrze się sprawdza w układach z kotłem stałopalnym. Układ taki robi się
    podobnie jak układ rozgałęźny z miedzi prowadząc główny pion z miedzi, czyli
    materiału, który w razie zagotowania wody przyjmie na siebie główne
    uderzenie temperatury, a następnie od tego pionu odchodzi się rurkami AluPex
    do grzejników. Miedziany pion za razem pełni rolę rozdzielacza.
    Trzeba też pamiętać o zasadzie:
    Po ścianach i w ścianach prowadzimy twardą, lutowaną midź oraz AluPex jeżeli
    robimy metodą rozgałęźną.
    Po podłodze prowadzimy AluPex unikając złączy w posadzce "jak ognia" oraz
    miedź miękką bez złączek i lutowania w posadzce.

    > Jeśli mam dwie linie zasilajace do kuchni i do dwóch łazienek
    > (łazienki jedna pod drugą) to czy cyrkulacja tych linii zasilajacych
    > musi byc że sobą połączona? Czy mogę ewentualnie od zasobnika wody
    > podłaczyć dwie linie i dwie cyrkulacje?

    Nie musi, mogą być 2 oddzielne obwody. Jednak jeżeli jest to możliwe to
    staraj się wykonać to jednym obiegiem, dzięki czemu wychładzanie ciepłej
    wody będzie mniejsze.
    Zazwyczaj robi się to tak, że prowadzi się rurkę zasilającą AluPex o
    większej średnicy np. 20 lub 26mm po możliwie najkrótszej trasie. Od tej
    rury odchodzi się poprzez trójniki rurami 16mm do baterii. Na końcu tej rury
    robi się redukcję i powraca rurą 16mm.
    Jak dobrać średnicę rury głównej to zależy od możliwych poborów jakie są
    potrzebne w poszczególnych punktach, gdzie powinny być założone ograniczniki
    przepływów, których zadaniem jest zabezpieczenie przed spadkami przepływów
    podczas korzystania z wody w kilku punktach jednocześńie. Tu już musi
    policzyć wszystko osoba, która mo o tym pojęcie i wie jakie przepływy są
    potrzebne dla kabiny prysznicowej, wanny, umywalki, zlewozmywaka, zbiornika
    spłuczki sedesowej czy bidetu itd. Niestety tu każdy z tych punktów wymaga
    innego poboru, a przekrój rury głównej musi być tak dobrany, aby zapewnił
    jednoczesny pobór w tych punktach, gdzie jest to możliwe w sposób
    jednoczesny. Dla przykładu jak jest mała łazienka, a w niej jest prysznic i
    umywalka to można założyć, że nikt jednocześnie nie będzie używał prysznica
    i umywalki, dlatego do obliczeń bierzemy większą wartość przepływu, w tym
    przypadku będzie to prysznic. Natomiast jednoczesny pobór moze się zdarzyć w
    przypadku poboru wody w umywalce lub prysznicu lub bidetu oraz napełniania
    zbiornika spłuczki. W tym przypadku do obliczeń należy wziąć pod uwagę sumę
    tych poborów tj. pobór wody do zbiornika spłuczki + największy z poborów
    wcześniej wymienionych.
    Nie pytaj mnie o konkretne wyliczenia, bo to już jest ta różnica, która
    dzieli nas instalatorów od panów Heńków i tu już trzeba troszkę policzyć
    wiedząc wcześniej jaki system i jakiego producenta będzie stosowany. Ponadto
    trzeba znać całą instalację oraz wszelkie możliwe pobory jakie będą w niej
    występować, uwzględniając parametry zaworów i baterii oraz całego osprzętu,
    który występuje wcześniej np. licznik, reduktor ciśnienia, filtry itp.
    Przepływy są różne dla różnych materiałów i różnych producentów tzn. zależne
    od zastosowanego systemu oraz producenta. Tu dobiera się całość w taki
    sposób, aby użycie wody w poszczególnych punktach było komfortowe, ale
    jednocześnie zapewniające możliwie maksymalne oszczędności wody i energii.
    Oczywiście można przewymiarować pion, ale to z kolei prowadzi do większych
    strat energii i szybszego wychładzania CWU. Z drugiej strony nie ma co
    szaleć, kiedy w przyłączu mamy zamontowany osprzęt, który nam redukuje
    przepływ np. zamontowany ogrzewacz przepływowy.