    From: mehoweck <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozdzielnia elektryczna - podepnę się z pytaniem
    Date: Fri, 26 Aug 2011 02:49:43 -0700 (PDT)

    On 26 Sie, 11:22, hk <b...@m...pl> wrote:

    > A ja zapytam tak: ile p l maj Wasze rozdzielnice? Bo jak widz obrazki
    > z dziennik w budowy, to mi kopara opada: tu 96 p l, tam ca y szyb, a od
    > czasu do czasu jakie skromne 48-56p l, z tym e na ka d kondygnacj ...
    >
    > A ja my la em, e 36-48 p l starczy...

    IMO 54 pola to absolutne minimum gdy nie planujesz niczego więcej poza
    zwykłą instalacją, żadnych sterowników, żadnych dodatkowych elementów
    w rozdzielnicy. Ja mam rozdzielnicę 4x18 i to czy wystarczy zależy na
    co się ostatecznie zdecyduję.. ale rozdzielnicę mam w piwnicy więc w
    razie czego spokojnie dołożę jakąś skrzynkę.

    > PS W projekcie mam tylko jedn r nic wk 300mA - niby p-po . W
    > katalogach i poradnikach Legranda czy Moellera jest i ta jedna, i
    > kilkana cie innych na wszystkich pozosta ych obwodach. To popadanie ze
    > skrajno ci w skrajno bardzo skutecznie mnie og upi o. Pisa em
    > wcze niej e sam chc zrobi (cz ) instalacji i dali cie mi troch
    > dobrych rad.

    W projekcie masz w takim razie głupoty. Te wszystkie poradniki trzeba
    traktować z lekkim nastawieniem, że były tak pisane aby zwiększać nie
    tylko wiedzę klienta ale także sprzedaż danego producenta :) Jednak
    warto przeczytać. I tak cytuję ze str. 14 Poradnika elektroinstalatora
    (Moeller):

    "Zgodnie z normą PN-IEC 60364-4-41:2000 tylko wyłączniki ochronne
    różnicowoprądowe o znamionowym prądzie różnicowym mniejszym niż 30 mA
    są uznane za środek ochrony uzupełniającej przed dotykiem
    bezpośrednim."

    i dalej na str. 18:

    "Jeżeli z jednej rozdzielnicy są zasilane obwody z wyłącznikami
    różnicowoprądowymi i obwody bez takich wyłączników, to może zachodzić
    konieczność zainstalowania jeszcze jednego wyłącznika
    różnicowoprądowego, obejmującego ochroną wszystkie obwody z
    rozdzielnicy. W takich przypadkach stosuje się wyłącznik selektywny,
    oznaczony symbolem S, o znamionowym prądzie różnicowym 100 lub 300 mA
    i wydłużonym czasie działania. Taki wyłącznik pełnić może wówczas
    również funkcję wyłącznika przeciwpożarowego."

    To jest czysta, zdrowa wiedza bez cholesterolu. Natomiast na dalszych
    stronach mają przykładowy projekt w którym nie ma obwodów nie
    chronionych a i tak dali różnicówkę 300mA. I to jest dla mnie próba
    zwiększenia sprzedaży - ale w tym temacie niech się wypowiedzą
    mądrzejsi ode mnie. Co jeszcze mnie dziwi w przykładowym projekcie
    część gniazd zasilana jest z różnicówki 4 biegunowej, za którą
    wydzielono 4 obwody gniazd zasilane z różnych faz. Ja bym tak nie
    zrobił ale tu też niech się wypowiedzą mądrzejsi.

    > Ale co do koncepcji - nie chc ani rozwi zania z projektu ani z
    > poradnik w. A nawet jak wezm elektryka, to b dzie jak z innymi
    > fachowcami - robili po swojemu i twierdzili e inaczej si nie da o.
    > Chcia bym bez przesady, ale solidnie. Tylko e jak dam wi cej r nic wek
    > i za nimi mieszane (o wietlenie + gniazda bo nie chc tak jak np. w
    > Legrandzie ca ego domu z jednej fazy o wietla ) obwody to czy wystarczy
    > mi miejsca w rozdzielnicy na te wszystkie szyny/z cza L i N do ka dej
    > r nic wki???

    Zajrzyj do dziennika Jarka.P... masz tam praktyczną stronę tego co
    wcześniej przeczytasz w poradnikach. Poniżej link z opisem jego
    podejścia do rozłożenia obwodów. Jak dla mnie to takie akuratne
    podejście.. z głową. Na nast. stronie gotowy schemat rozdzielni Jarka.
    http://goo.gl/1eyWs

    PZDR
    Shaman