eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieRozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów › Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
  • Data: 2016-11-05 07:20:12
    Temat: Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Od: Marcin N <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale jaki kłopot? Że się izolacji coś stanie? Czy że będzie za gorąco?
    > Może o spadek napięcia chodzi? Czy o to, że się energia marnuje?
    >
    > Im grubszy przewód, tym lepiej -- co do tego nie ma wątpliwości.
    > Są oczywiście pewne granice rozsądku, miedziana sztaba grubości
    > węgierskiego salami na pewno je przekracza. To co się stosuje,
    > i co jest przyjęte za normę, to pewnien kompromis. W przypadku kabli
    > puszczonych w ścianie przynajmniej nie ma kłopotu z grzaniem, ciepło
    > się rozproszy. Więc te wiszące w skrzynce lepiej gdy są grubsze.

    Sam widzisz. Piszesz o granicach rozsądku. Piszesz o kompromisach.
    A zaraz potem "im grubsze tym lepiej". O ile lepiej? Co poprawiają?
    Jakie realne korzyści przynoszą?

    I skoro w skrzynce, gdzie odcinek ma 30 cm - warto dać grubsze niż
    norma, to czemu nie warto dać grubszych od normy w ścianach? Czyżby nie
    warto było, ko te korzyści są jednak bardziej iluzoryczne niż się wydaje?

    Przed rozpoczęciem wątku konsultowałem się z dużym fachowcem od
    elektryki. Uważa, że skoro norma mówi "daj 4mm" to mówi to z
    wystarczającym marginesem bezpieczeństwa i żadne poprawianie normy nie
    jest do niczego potrzebne.

    --
    MN