eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieRozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów › Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Date: Sat, 5 Nov 2016 11:16:31 +0100

    Pan Marcin N napisał:

    > Sam widzisz. Piszesz o granicach rozsądku. Piszesz o kompromisach.
    > A zaraz potem "im grubsze tym lepiej". O ile lepiej? Co poprawiają?
    > Jakie realne korzyści przynoszą?

    Infinitezymalne. Jak kto chce znać dokładną wartość, to niech policzy
    całkę za okres roku z sumy mocy wydzielanych na wszystkich przewodach
    i pomnoży to przez cenę energii elektrycznej. Dowie się ile groszy na
    tym zaoszczędzi przez rok.

    > I skoro w skrzynce, gdzie odcinek ma 30 cm - warto dać grubsze niż
    > norma, to czemu nie warto dać grubszych od normy w ścianach? Czyżby nie
    > warto było, ko te korzyści są jednak bardziej iluzoryczne niż się wydaje?

    No masz, przecież dopiero co tłumaczyłem! Gdyby tak owinąć tę całkę
    wokół wszystkich przewodów w ścianach, to by wyszło tyle, co na piwo.
    Albo nawet na więcej niż jedno -- a to już nie jest korzyść iluzoryczna,
    bo tym się narąbać można. Jednak nie warto, bo w przeciwieństwie do
    kablowania skrzynni, tu wydatki wzrosną o wartość zacnej whisky, i to
    w ilościach znacznych. Przypomina, że to nie są jedyne korzyści.
    Pewność, że w ciepełku z plątaniny przewodów nie upali się jakiś zacisk,
    to też jest ważne. A także to, że gdy zajdzie potrzeba zwiększenia
    obciążenia w jednym z obwodów (i wymiany kabla w ścianie oczywiście),
    to już nie trzeba będzie samej rozdzielni przerabiać.

    > Przed rozpoczęciem wątku konsultowałem się z dużym fachowcem od
    > elektryki. Uważa, że skoro norma mówi "daj 4mm" to mówi to z
    > wystarczającym marginesem bezpieczeństwa i żadne poprawianie normy
    > nie jest do niczego potrzebne.

    Z dużymi tak już jest, że im się wdaje myślenie księgowe. Wszystko
    mnożą przez odpowiednio duże N, więc sumy oszczędności wychodzą im
    znaczne. Potem jest tak, że pralki, lodówki, wiertarki, samochody
    projektowane i produkowane przez dużych psują się zawsze w jednym
    miejscu. Bo niby wszystko zgodnie z normą, ale gdzieś warunki robią
    się takie, co ich norma nie przewiduje.

    --
    Jarek