    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Śmieci ile u kogo zapowiedziano
    Date: Tue, 11 Dec 2012 11:40:21 +0100

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Nie tak się to robi.
    > Wystarczy mocno (sic!) podnieść grzywnę za wyrzucanie śmieci w lesie i od
    > razu proceder się drastycznie zmniejszy.
    > Identycznie jest z łamaniem ograniczenia prędkości na drogach. Dopóki
    > będziemy mieli za to mandaty w śmiesznej wysokości dopóki proceder będzie
    > statystycznie znaczący.
    > Np. w Szwajcarii mandaty za przewinienia drogowe są bardzo dotkliwe.
    > Radarów jest stosunkowo mało - wiem bo bywam. Jednak ludzie poruszają się
    > tam zgodnie z przepisami niemal wszędzie.

    Nie wysokość, a nieuchronność kary prowadzi do zaprzestania łamania prawa.
    Powiedz jak chcesz to zrealizować na wsiach, gdzie wioski są rozrzucone po
    kilkanaście km jedna od drugiej, i na całą gminę jest jeden patrol policji?
    Jak i kogo mają złapać?

    > No bo jeśli przyjąć, że uchwalone np. u mnie w gminie stawki się ostaną na
    > tym poziomie to mam podwyżkę o 200% z małym hakiem.
    > U innych pewnie podobnie, jak nie więcej.

    To że _Twoja_ gmina sobie wymyśliła sposób na łatanie budżetu to Wasz
    problem - złóżcie skargę do wojewody na nieuzasadnioną wysokość opłat i
    niech się gmina tłumaczy dlaczego tak drogo. W żaden sposób to nie wynika z
    nowych zasad.

    Program był już wcześniej wprowadzony w kilku gminach w Polsce i nie było
    zauważalnych podwyżek, a problem śmieci w rowach i lasach zniknął.

    Poczekajmy spokojnie, aż program ruszy i wtedy będziemy mogli porozmawiać o
    opłatach, bo jak na razie nie są rozstrzygnięte przetargi więc gminy nie
    wiedzą ile wywóz śmieci będzie kosztował, więc rzucanie liczbami teraz ma
    tylko na celu sianie fermentu.

    Pozdrawiam
    Ergie