    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sonda Lambda w piecu węglowym
    Date: Thu, 11 Sep 2014 18:38:17 +0200

    On 2014-09-11 10:04, Myjk wrote:
    > Tak, a właściwie żeby utrzymać każdorazowo jednakowe warunki pracy
    > _paleniska_.

    To nie jest mozliwe. Dla malej mocy pieca jaką potrzebuje (ponizej
    kilowata zapewne) nie da się nagrzać paleniska. Węgiel nawet nie świeci
    w zakresie widzialnym, tli się.

    > To jest IMHO Twoim problemem, że próbujesz ten sam, stosunkowo
    > prosty, program sterownika stosować przy róznych parametrach spalania
    > jednocześnie próbując jeszcze pędzić piec na najmniejszych obrotach.

    Ależ ja wiem że sterownika nikt nie projektuje na takie warunki. Od
    dawna planuje zrobić własny i jakoś czasu brak. Ale Putin chyba na mnie
    to wymusi.

    > Instalacja sondy nic tu nie da, bo tlen nie jest problemem tylko wielkość
    > paleniska i zbyt niska temperatura jego pracy.

    Sonda jest z myślą również o mocy znamionowej.

    > Rozumiem, że deflektor nad retortą posiadasz?

    Tak. Blisko paleniska.

    > Powietrze idzie przez
    > palenisko od dołu

    Tak, to retorta.

    > Jakiej
    > kaloryczności paliwo posiadasz?

    Niezłej. Dokładnie ile nie powiem, ale to węgiel z Kazimierza
    (Sosnowiec). Nie ma popiołu tak jak po hipermarketowym.

    > Piec się nie poci przy takich warunkach
    > pracy?

    Zależy jaki węgiel. Miałem swego czasu i taki że pocił się mimo 55
    stopni. Obecnie nie obsewuje wody, ale obserwuje czasem siwawy dym.

    > Piec i rury nie są ocieplone?

    Oczywiście. Ale fizyki nie przeskoczysz - ocieplenie spowolni tylko
    proces. Nie mam próżni w obudowie :) Strumień strat bedzie niestety
    zależał wprost proporcjonalnie od róznicy temperatur. W dodatku piec
    hermetyczny nie jest i troche jednak ssa i wypuszcza w komin, przy tych
    warunkach to nawet nie wiem czy nie całkiem sporo. Innymi słowy gdybym
    pozwolił mu się bujać na 55 stopniach, to prawdopodobnie zyski z
    optymalnego spalania ulecą z wiatrem.

    > Rozumiem, że zaworu 3D jednak nie posiadasz?

    Nie. Podczs normalnej pracy znamionowej mieszalnik podłogówki zapewnie
    wystarczająco ciepły powrót. Być może zainstaluje w przyszlym sezonie,
    aczkolwiek coś czuje że powinien być sterowany żeby miał sens. Dość
    często zmieniam moc odbieraną o 300% *nagle* (kaloryfery na max,
    podłogówka na max).