    From: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie podłogówką - mam podobny układ
    Date: Sun, 30 Aug 2009 02:51:48 +0200

    Maniek4 pisze:

    > To sie ustawia raz i wiecej sie do tego nie zaglada.

    I słusznie, zrobiłem to raz - na początku pierwszego sezonu grzewczego.
    W drugim sezonie bawiłem się pogodówką.

    > Tylko ze moze dojsc do sytuacji ze podlogowka w ogole nie zdazy sie nagrzac
    > i po jednej nocy bedziesz mial przyjemnie w sypialni a podloga zrobi sie
    > zimna, bo nie zdazy sie rozgrzac przez ten cykl 15 minutowy.

    Podłogówka ma dużą bezwładność. Nie ma dla niej wielkiej różnicy czy
    grzeje 15min. co godzina czy przez 1 godz. co 4 godziny. Efekt jest
    dokładnie taki sam. Jedynie po powrocie z wyjazdu do wyziębionego domu
    będzie różnica - temperatura podłogówki będzie rosła wolniej i dopiero
    po 3-4 godzinach osiągnie stan w miarę stabilny.

    [...]
    > Zawor jest trojdrozny nie cztero.

    Nazwy sprzęgło i zawór czterodrożny są często używane zamiennie dlatego
    akurat tak to napisałem. A zawór trójdrożny to RTL czyli termostat na
    powrocie.

    > Poza tym proponujesz sprzeglo
    > hydrauliczne, mieszacz i dodatkowy obieg dla dwu pomieszczen z podlogowka o
    > wielkosci ktorych nic nie wiemy??

    Napisałem przecież, że to się może nie opłacać.

    >>> 3. Owszem,może pan czujnik pogodowy zastosować, ale nie wiele to
    >
    > W zasadzie nie ma racji. To jakis kretyn ze sredniowiecza.

    Po prostu praktyk a nie teoretyk...

    > Po co grzac podlogowke ON/OFF od rana pelna moca jak na zewnatrz robi sie
    > coraz cieplej i smialo mozna by znacznie ograniczyc temp. zasilania wiedzac,
    > ze za godzine bedzie juz znacznie cieplej i nie potrzeba pchac wody w
    > instalacje o temp. 50C do momentu osiagniecia nastawionej na termostacie
    > temperatury, podczas gdy na zewnatrz bedzie nadal coraz cieplej??

    Pogodówka w tym układzie miałaby sens gdyby zamiast ograniczać
    temperaturę zasilania, ograniczała czas pracy kotła. Czyli bazując na
    bezwładności cieplnej budynku wyłączałaby kocioł, jeśli policzy, że
    budynek utrzyma temperaturę wystarczająco długo. Moja pogodówka niestety
    ma tylko krzywe grzewcze, bez bezwładności budynku.

    Piszesz, że za godzinę będzie już cieplej, rozważmy dwie sytuacje:

    1) bez pogodówki - zadana temp. pomieszczenia 20stC, temp zasilania
    stała 50stC., kocioł pracuje 20min. żeby podgrzać podłogę.

    2) z pogodówką - zadana temp. pomieszczenia 20stC, temp zasilania
    obniżona do 35stC., kocioł musi pracować 40min. żeby podgrzać podłogę.

    Gazu w obu przypadkach zużywa mniej więcej tyle samo, ale z pogodówką
    prądu zużyje dwa razy więcej.

    Wiem, że od czasu do czasu uda się zużyć trochę mniej gazu, ale prądu
    będzie zużywać cały czas dużo więcej, jeśli tylko będzie akurat pracować
    na obniżonej temperaturze zasilania.

    Pogodówka może się opłacać, ale nie musi. Trzeba ją poobserować i
    pomierzyć u siebie i dopiero wtedy zdecydować się czy się opłaca czy
    nie. Warto zwrócić uwagę na prąd zużywany przez pompy.

    Jeszcze mała informacja z danych technicznych producenta zaworów RTL:

    "Ogranicznik temperatury powrotu RTL firmy HEIMEIER stosowany jest m.in.
    do ograniczania temperatury powrotu przy grzejnikach lub do utrzymywania
    stałej temperatury mniejszych powierzchni podłogi (do ok. 15 m2) w
    kombinowanych instalacjach grzewczych podłogowo-grzejnikowych."

    Nie podają jednak długości pętli przy jakiej RTL daje komfort a przy
    jakiej jest tylko "akceptowalny". Bardzo asekuracyjnie napisali "do
    ok.", żeby ktoś kto zrobi 15m2 i będzie niezadowolony nie miał podstaw
    do reklamacji :)
    --
    Slaw