    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie podłogówką - mam podobny układ
    Date: Sun, 30 Aug 2009 15:55:05 +0200

    Użytkownik "Sławomir Mateuszczyk" <s...@g...ZAMIEN.lp> napisał w
    wiadomości news:h7cigs$2ua$1@inews.gazeta.pl...

    > Podłogówka ma dużą bezwładność. Nie ma dla niej wielkiej różnicy czy
    > grzeje 15min. co godzina czy przez 1 godz. co 4 godziny. Efekt jest
    > dokładnie taki sam. Jedynie po powrocie z wyjazdu do wyziębionego domu
    > będzie różnica - temperatura podłogówki będzie rosła wolniej i dopiero
    > po 3-4 godzinach osiągnie stan w miarę stabilny.

    Wiec teoretycznie mozliwa jest sytuacja kiedy grzejniki sa w stosunkowo
    malych pomieszczaniach, szybko dogrzewnych. Kociol wlacza sie na krotko, bo
    pomieszczenie rozgrzewa sie szybko. Bezwladnosc podlogowki owszem, ale ja
    tez trzeba podgrzewac. Jezeli to duze pomieszczenie to trzeba do niego
    dostarczyc odpowiednia ilosc energii, ale wylaczajacy sie szybko kociol moze
    tego nie zapewnic i jakos rozgrzana wczesniej podlogowka po prostu z czasem
    zacznie stygnac mimo podgrzewania przez 15 min. Ot i cala sytuacja. Ze u
    Ciebie to dziala, tego nie kwestionuje. Zwracam tylko uwage, ze to nie
    zawsze moze byc dobra metoda.

    > Nazwy sprzęgło i zawór czterodrożny są często używane zamiennie dlatego
    > akurat tak to napisałem. A zawór trójdrożny to RTL czyli termostat na
    > powrocie.

    Zawor czterodrozny to sprzeglo?? Pierwsze slysze, ale to nic nie znaczy,
    niech bedzie.
    Zawor trojdrozny to zawor mieszajacy. Z jednej strony podlacza sie zasilanie
    z kotla, z drugiej strony zasilanie podlogowki, a z trzeciej powrot z
    podlogowki. W srodku jest obracajaca sie przeslona domykajaca w razie
    koniecznosci doplyw wody z kotla i otwierajaca tym samym doplyw z powrotu
    podlogowki. Tak dziala podmieszanie. Do sterowania tym stosuje sie silnik
    elektryczny podlaczony do automatyki kotla. To tak dla scislosci semantyki.
    RTL z tego co wiem nie jest trojdrozny, a jedynie zwykly zawor
    termostatyczny przez ktory przeplywa woda.

    > Po prostu praktyk a nie teoretyk...

    Praktyk podlaczajacy RTL na zasilaniu wiedzac, ze nastawa kotla przekracza
    mozliwosci otwarcia zaworu RTL?? Moze to praktyk niedzialajacych instalacji.
    Ja praktykiem jestem jednorazowym po wlasnej dokladnie przemyslanej i
    wykonanej instalacji i wiem, ze to nie moze dzialac poprawnie. A w zyciu
    zajmuje sie zupelnie czym innym. Skad sie biora praktycy wiedzacy mniej od
    ludzi z poza branzy to nie mam pojecia. Wystarczy znac zasady dzialania
    poszczegolnych urzadzan i wyciagac odpowiednie wnioski. Albo sie nie wie co
    sie montuje, albo z tym wnioskowaniem jest cos nie tak. Jedno i drugie nie
    swiadczy dobrze o takich praktykach.

    > Pogodówka w tym układzie miałaby sens gdyby zamiast ograniczać
    > temperaturę zasilania, ograniczała czas pracy kotła. Czyli bazując na
    > bezwładności cieplnej budynku wyłączałaby kocioł, jeśli policzy, że
    > budynek utrzyma temperaturę wystarczająco długo. Moja pogodówka niestety
    > ma tylko krzywe grzewcze, bez bezwładności budynku.

    Ale ograniczajac temp. zasilania spalasz mniej gazu. Dla kotla chyba
    korzystniej jest grzac bez ciaglych wlaczen. Temp. powrotu na kotle daje
    obraz rowniez o bezwladnosci budynku i jego temperaturze. Korygujac to o
    temp. zewnetrzna mozna tym chyba prawidlowo sterowac.

    > Piszesz, że za godzinę będzie już cieplej, rozważmy dwie sytuacje:
    >
    > 1) bez pogodówki - zadana temp. pomieszczenia 20stC, temp zasilania
    > stała 50stC., kocioł pracuje 20min. żeby podgrzać podłogę.

    No ale podgrzeje ja do powiedzmy 26 stopni i ta bedzie stygla pare godzin, a
    na zawnatrz jest powiedzmy 10 stopni i do tego pelne slonce. Efekt, po
    godzinie w pokoju robi sie za cieplo, posadzka predko nie wystygnie a
    wypalony gaz poszedl kominem.

    > 2) z pogodówką - zadana temp. pomieszczenia 20stC, temp zasilania
    > obniżona do 35stC., kocioł musi pracować 40min. żeby podgrzać podłogę.
    >
    > Gazu w obu przypadkach zużywa mniej więcej tyle samo, ale z pogodówką
    > prądu zużyje dwa razy więcej.

    Nie jestem pewien czy tyle samo, moze ktos to policzy, a z pradem bym nie
    przesadzal. Pompa to jakies 70W, a sa instalacje gdzie te pompy pracuja
    praktycznie caly czas. Poza tym temp. potrzebna do uzyskania 20 stopni wcale
    nie musi wynosic 35 stopni i moze stale spadac wraz ze wzrostem temp. na
    zewnatrz. Moze sie okazac, ze kociol nie bedzie pracowa 40min gdyz temp.
    zewnetrzna zostanie przeciez uwzgledniona, a temp. posadzki de facto
    uwzgledniona.

    > Wiem, że od czasu do czasu uda się zużyć trochę mniej gazu, ale prądu
    > będzie zużywać cały czas dużo więcej, jeśli tylko będzie akurat pracować
    > na obniżonej temperaturze zasilania.

    Tego watku nie podejme, chyba zbyt ulotne roznice zeby sie nimi szczegolnie
    przejmowac. NIe mierzylem tego i nie bede sie wypowiadal.

    > "Ogranicznik temperatury powrotu RTL firmy HEIMEIER stosowany jest m.in.
    > do ograniczania temperatury powrotu przy grzejnikach lub do utrzymywania
    > stałej temperatury mniejszych powierzchni podłogi (do ok. 15 m2) w
    > kombinowanych instalacjach grzewczych podłogowo-grzejnikowych."
    >
    > Nie podają jednak długości pętli przy jakiej RTL daje komfort a przy
    > jakiej jest tylko "akceptowalny". Bardzo asekuracyjnie napisali "do
    > ok.", żeby ktoś kto zrobi 15m2 i będzie niezadowolony nie miał podstaw
    > do reklamacji :)

    Mozna przyjac, ze 15m^2 pomieszczenia to max 150m biezacych rury zakladajac
    rozstaw co 10 cm. W takim wypadku w zasadzie beda konieczne dwie petle po
    ok. 75m i dwa zawory. Jezeli rozstaw bedzie 15cm to rury pojdzie niecale
    100m i wystarczy jedna petla. Ukladajac slimaka uzyskuje sie w miare
    rownomierna temp. i dlugosc petli w normalnych przedzialach nie ma az tak
    duzego znaczenia. Ostatecznie posadzka bedzie cieplejsza po bokach a
    chlodniejsza na srodku.

    Pozdro.. TK