    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 21:18:26 +0200

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:396e264d-6cc2-46cb-8d23-

    >Eee no to podstaw jeszcze wlasnie swieczke pod czujnik i ci wyjdzie ze
    >swieczka zagrzejesz:)

    Nie czepiaj sie to ciekawostka. Kolektor o mniejszym uzysku i mniejszej
    powierzchni czynnej rozgrzewa sie bardziej niz ten podobno lepszy. Ot cala
    rzecz.

    >Ale widzisz, zmierz ile stopni ma woda wodociagowa dzis. I zastanow
    >sie czy nie dalo by sie paru litrow zagrzac byle solarem.

    Woda z wodociagu u mnie teraz ma 12 - 14C, dokladnie nie mierzylem. W taki
    dzien nie da sie podgrzac nic zadnym kolektorem o rozsadnych wymiarach.

    >Ale pomar temperatury nic nie mowi o tym co chcialbys nam przekazac.
    >Mowi tylko ze niczego nie zagrzales.

    Na razie zagrzalem kolektor jeden bardziej, drugi prawie wcale.

    >Rownie dobrze mozna narzekac ze kolektorem slonzecznym nie da sie
    >topic cyny. Ale wode mozna spokojnie grzac.

    Ja nie narzekam, wnioski jakie mozna wysnuc na podstawie takie doswiadczenia
    sa moim zdaniem takie, ze w podobne dni lepiej zwiekszac powierzchnie
    kolektorow przez dodanie wlasnie prozniowego gdyby co. Wniosek drugi to
    taki, ze latem kiedy z nieba jest wiecej mocy kolektor prozniowy w pochmurny
    dzien nagrzeje wiecej wody niz plaski, choc tu nalezaloby jeszcze wziac
    poprawke na straty o ktorych wspomina Marko, latem mniej istotne i wynik byc
    moze bylby inny. To takie hipotezy, moze kogos zainteresuja. Widzisz, nie
    jest tak, ze podwojne szklenie rurki, ze kiepskie uzyski, ze byc moze
    chinskie a o dziwo grzeje mimo tych jakby sie zdawalo oczywistych wad i to
    lepiej od tego z pojedynczym szkleniem, lepszych uzyskach i wiekszej
    powierzchni.

    >A widzisz, nie.
    >Prozniowe maja wysoka temperature startu. Jak masz pecha to prozniowy
    >ruszy poznym popoludniem i popracuje 2h a w tym czasie plaski grzeje
    >od rana i popracuje 7h (pisze o zimie). Uzysk energii bedzie wiekszy
    >dla plaskiego.

    To takie fajne nieuzytkowe parametry. Prawda jest taka, ze prozniowy grzeje
    od rana, kiedy tylko slonce zaczyna go oswietlac o ile woda w zasobniku na
    to pozwala. Piec, pietnascie minut nie ma znaczenia. Jest jeszcze druga
    rzecz, prozniowemu malo przeszkadzaja lekkie i mniej lekkie chmurki bo wtedy
    tez grzeje i to calkiem niezle. Ale problem jest inny, kiedy przeleca
    chmurki, patrzysz jak niebo robi sie bezchmune i na temp. kolektora to
    spodziewasz sie armagedonu, a tu? Ledwo 5 - 10C wiecej i to jest ta slabosc.

    >No i wlasnie to mialem na mysli. Zmierzyles cos co sie za bardzo nie
    >przydaje ale zacytowales nominalne "fabryczne" dane na temat uzyskow.

    To przeloz sobie pazdziernik a wlasciwie jego koniec na inny miesiac roku,
    kiedy energii ze slonca jest wiecej.

    >I gdyby przyjac wspolny mianownik w postaci kosztu to 2x wieksza
    >powierzchnia plaskich po podpieciu szeregowo dala by calkiem sensowny
    >uzysk w porownaniu do prozniowych.

    To nie jest dwa razy. Poza tym nie mozesz ukladac kolektorow w
    nieskonczonosc, bo co zrobisz latem?

    >Podsumowujac. Zmierzyles temperature i stwierdziles ze w danej chwili
    >za wiele byc nie nagrzal. OK.

    To jedno, drugie to to, ze gorszy rozgrzal sie dwa razy bardziej od lepszego
    w tych specyficznych warunkach. Niczego nie przesadzam i niczego nie
    zachwalam.

    >Jak ja planowalem solary to chcialem duuuzo wieksza powierzchnie i
    >chcialem w jesien/wiosne grzac wode wodociagowa. Ale narazie mi sie
    >szacunki i wyliczenia nie "spinaja". Innymi slowy - nie oplaca sie.

    Da sie ale mniej.
    Ja prawde mowiac nie bardzo rozumiem argument, ze zima i jesienia to
    slabiutko panie, slabiutko... Jak mi sie wydaje czlowiek sie myje caly rok i
    nie ma znaczenia czy wode do mycia nagrzejesz latem czy zima. Powiem wiecej,
    u mnie wody do kapieli latem idzie zdecydowanie wiecej jak zima, no fakt
    moze byc chlodniejsza. W kontekscie CWU nie ma zadnego znaczenia jakie
    miesiace beda lepsze, szkoda tylko, ze ogrzac chalupy tym sie nie da.

    Pozdro.. TK