  • Data: 2010-10-27 11:04:16
    Temat: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:a700b5aa-7eb2-4e07-87bd-

    >Ech. Juz raz pisalem ale ponowie:
    >Kolektory rurkowe zostaly wymyslone dla miejsc gdzie zimy sa
    >siarczyste ale sloneczne.

    Nie wiem czy to byl jedyny powod wymyslenia kolektora prozniowego,
    generalnie kolektory w ogole wymyslili do slonca a prozniowe to raczej
    ewolucja, czy sluszna? Pewnie tak, ale nie dla kazdego.

    >Zmierzyles temperature w okolicy 15-tej, kiedy kolektor mial mozliwosc
    >sie "rozpedzic". Sprobuj zmierzyc oba rano w okolicy 7-9. W sloneczny
    >dzien. I daj znac jak sprawa wyglada.

    Instalacje prozniowa obserwuje od roku i uwerz mi, ze to nie ma znaczenia.
    Latem kolektor prozniowy rozpedza sie od pierwszego promyka slonca. To moga
    byc roznice rzedu kilku - kilkunastu minut.

    >Wniosek bledny. Bo nie wiesz zupelnie jak temperatura sie zmieni w
    >momencie puszczenia obiegu.
    >Moze byc tak ze prozniowy spowrotem zasnie bo mu heatpipe sie
    >wystudzi...

    O matko, a co sie stanie z plaskim? Jak puszcze obieg to zacznie grzac?

    >Tu wniosek poprawny ale latem i tak mocy jest dosyc a prozniowy jest
    >drozszy.

    Ten ktory porownywalem nie jest drozszy.

    >Grzeje sie lepiej. Niekoniecznie grzeje wode lepiej. To istotne
    >rozroznienie.

    No skoro plaski nie zagrzal sie w ogole to ja nie oczekuje, ze bedzie grzal
    co kolwiek. O innych roznicach juz pisalem.

    >Nieprawda.

    Prawda.

    >Temperatura startu heatpipe to bodaj 125stopni (nie jestem pewien ile
    >ale dosyc wysoko). I do tej temperatury wnetrze kolektora musi dojsc
    >zeby moglo grzac.

    Temperatura rurki mnie w ogole nie interesuje. Wychodzi slonce, oswietla
    kolektor i ten grzeje. Kolektor nie musi miec wcale temp. rurki, powiem
    wiecej, prawie nigdy nie ma. Myslisz, ze dziala to zero jedynkowo? Kolektor
    zima pracuje z temp. bliska 10C od rana, gdy na dworzu jest -20 Jaka jest
    minimalna temp. rurki niestety nie wiem, ale watpie zeby bylo to 125C

    >Tu sie zgodze. Dodam do tego wiatr i niska temperature.

    Ja nie teoretyzuje, wiatr nie zauwazylem zeby mial znaczenie, niska temp.
    bardziej przeszkadza plaskiemu.

    >Zaslonie. W czym problem? :) Kto bogatemu zabroni?
    >Problem w tym ze sie nie oplaca. Narazie lepiej palic w piecu.

    Gadanie dla gadania.

    >Ale z tego doswiadczenia nie ma wniosku dotyczacego sprawnosci
    >calosci.

    No pewnie, bo nie ma przeplywu.

    >I to ci chce wyjasnic. Nie neguje tego ze prozniowy sie nagrzal
    >bardziej. Neguje to ze mniej lub bardziej milczaco zakladasz ze skoro
    >byl cieplejszy to wode by nagrzal bardziej. A to niestety nie
    >koniecznie prawda. A jesli nawet to nie wspolmiernie do roznicy w
    >cenie.

    Plaski nie rozgrzal sie wcale wiec i nagrzac nie mial mozliwosci zadnej
    nawet przy minimalnym przeplywie, temp. startu o ktorej piszesz pomine,
    wnioski wyciagniesz sam. O cenie juz pisalem.

    >Ale wtedy w lato starczy tanszy plaski, nie trzeba prozniowego. A co
    >do jesien/wiosna to sie zgadzam, cudow sie zrobic nie daje...

    Chodzi o to, ze nie koniecznie tanszy, ale fakt relatywnie moze byc
    mniejszy.

    Pozdro.. TK