    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 22:56:12 +0200

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ia7cc6$30d2$1@news2.ipartners.pl...

    > Kierunek hurtownia stali, koszt 1mb profila zamkniętego około 6zł. Do tego
    > puszka farby za 20zł i za pół stówy mamy cały stelaż.
    > Ja stojący ogrodowy a do niego wchodzi więcej profili wykonałem za 150zeta
    > włącznie z cementem i piaskiem na wiercony postument.

    No tak, ale tego w ten sposob nie mozemy porownywac, bo zaraz znajdzie sie
    ktos, kto kupi na zlomie 50 grzejnikow panelowych, pomaluje na czarno i
    bedzie twierdzil, ze pod wzgledem ceny/uzysk nic go nie pobije. Ale jak by
    nie bylo do prozniowego i tak cztery giete blaszki bo stelaz to czesc
    konstrukcyjna kolektora. :-)

    > Jeżeli zastosujesz więcej niż jeden próżniowy to też musisz przecież mieć
    > ten zestaw hydrauliczny jak to nazwałeś

    Nie ja, to pozycja cennikowa.

    > a jest to zwykła łączka elastyczna ze stali nierdzewnej której ja dostałem
    > za friko i to nawet o dwie sztuki więcej niż potrzebowałem juz z
    > uszczelkami silikonowymi na wysokie temperatury.

    Do prozniowego nie potrzebujesz korkow i nawet zlaczek elastycznych bo
    podlaczenie jest tylko z jedna rurka. Wystarczy rura miedziana i zlaczki
    skrecane. Generalnie wszystko sie da, ale patrzmy na cenniki.

    > Sprawę załatwia się w ten sposób że idzie się do sklepu i mówi że chce się
    > kupić całość w jednym miejscu ale pod warunkiem że ma być tanio. Jeżeli
    > tylko stwierdzę że próbuje mnie naciągnąć choćby na jednej pozycji to
    > pójdę gdzie indziej.

    Rabaty to inna sprawa, zreszta dotycza obu kolektorow jednakowo, wiec to
    pomijam...

    > Po prostu stosunek ceny do mocy w kolektorze płaskim jest lepszy. Sama
    > wyższa temperatura stagnacji czy też temperatura starty kolektora
    > próżniowego to nei wszystko. Aby z tego wyszła moc doliczyć trzeba jeszcze
    > przepływ.

    To jest jasne...

    > Mam całą masę zdjęć z odczytów sterownika z różnych warunków pogodowych i
    > zapewniam cię że przy braku słońca na płaskich równie dobrze bywa 30st w
    > zbiorniku jak i 60stC. Aby mieć porównanie należałoby mieć oba na jednym
    > stanowisku albo rejestrować parametry wraz z pomiarem irradiancji i
    > podstawiając porównywać. Zachmurzenie zachmurzeniu nie równe tak samo jak
    > piękny słoneczny dzień nie jest zawsze i wszędzie taki sam.
    > Zanieczyszczona atmosfera, ciśnienie lub wysokość npm dają znaczne
    > rozbieżności.

    A no, ale ja porownywalem oba rownoczesnie.

> [...]
    > celu grzania lub jedną z zaworem trójdrogowym. Oczywiście podłogówkę
    > należy na czas grzania solarami odcinać od część grzejników tradycyjnych
    > i oczywiście od kotła. Może to być elektrozawór lub po prostu między
    > rozdzielacz podłogówki a kocioł wstawić zawór zwrotny który spowoduje że
    > praca pompy we włączonym kotle jest w kierunku przepuszczania zaworu a
    > praca pompy po stronie wymiennika z solarówz będzie za tym zaworem więc w
    > stronę kotła strumień zostanie zatrzymany tym właśnie zaworem zwrotnym i
    > woda kotłowa będzie mogła płynąć tylko w obiegu podłogówki.

    Chyba prosciej puscic obieg wtorny wymiennika do powrotu kotla i wykorzystac
    jego pompe do zasilenia podlogowki odcinajac elektrozaworem obieg
    grzejnikowy. Jezeli kociol nie jest atmosferyczny to strat na nim nie
    bedzie. W razie czego woda z wymiennika nawet przy nizszych temp. bedzie
    wstepnie podgrzala powrot kotla. Obieg glikolu jest oczywisty, zamiast do
    zasobnika to do wymiennika. Zawor zalozyc na powrocie zasobnika i
    wymiennika. Dodatkowa pompa bedzie zbedna.
    No tak mi sie zdaje na szybkiego...

    Pozdro.. TK