    From: "tarnus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Tue, 26 Oct 2010 23:41:10 +0200

    news:ia79jc$82m$1@news.onet.pl...

    > Nie czepiaj sie to ciekawostka. Kolektor o mniejszym uzysku i mniejszej
    > powierzchni czynnej rozgrzewa sie bardziej niz ten podobno lepszy. Ot cala
    > rzecz.

    Z tym że o mocy kolektora nie świadczy sama temperatura ale jeszcze
    przepływ. Chyba się powtarzam...

    > Wniosek drugi to taki, ze latem kiedy z nieba jest wiecej mocy kolektor
    > prozniowy w pochmurny dzien nagrzeje wiecej wody niz plaski,

    Zwróć uwagę na wykresy dwóch przykłądowych kolektorów.

    Płaski
    http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf825de.pdf
    Próżniowy
    http://www.solarenergy.ch/fileadmin/daten/reportInte
    rface/kollektoren/factsheets/scf1179de.pdf

    Pierwszy ma powierzchnię czynną absorbera 1,818m2 a drugi 2,432m2.

    Przy róznicy temperatur między medium a otoczeniem 20K oraz przy mocy
    padającej na kolektor 1000W/m2:
    -Pierwszy uzyskuje 1,31kW co daje wynik 0,72kW/m2 apertury (72% sprawność)
    -Drugi uzyskuje 1,75kW co daje wynik 0,719kW/m2 apertury (71,9%)
    Te 20K jak widać to dla obu kolektorów mniej więcej punkt zero czyli w
    którym zachowują się identycznie. (charakterystyki się tu przecinają)
    Załóżmy że w porze letniej po nocy w zbiorniku mam 300l wody o temp 30stC.
    Jest to zarazem temperatura medium w koletorze jeżeli by pompa została
    załączona w tym momencie.
    Od poranka, u mnie juz od 7:30 kolektor zaczyna się powoli rozgrzewać
    osiągając gdzieś koło 8:30 około 40stC a o 9:30 dochodzi do 60st. Czyli
    kolejno różnice temperatur o 8:30 20K, o 9:30 40K.
    W południe grzeje już z temperaturą około 80-90stC i teoretycznie mógłby
    przestać bo w zbiorniku mam około 70-80stC. Od 13:00 do 14:00 występuje
    najczęściej maksimum temperatury kolektora i w zasadzie cała jego moc idzie
    w gwizdek gdyż zbiornik czyli wartości z przedziału 90-115stC.
    Wróćmy do momentu gdy już osiągnąłem wymaganą temperaturę w zbiorniku, czyli
    do godz 12:00. Wtedy temperatura w zbiorniku wynosi około 80stC a na
    zewnątrz kolektora mamy temperaturę otoczenia 25stC co daje nam róznicę
    temperatur jakieś 55stC.

    Popatrzmy na wykres przy różnicy 55stC
    Przy róznicy temperatur 55stC oraz mocy padającej 1000W/m2:
    Pierwszy uzyskuje 1,1kW co daje wynik 0,605kW/m2 apertury (60,5% sprawność)
    Drugi uzyskuje 1,52kW co daje wynik 0,625kW/m2 apertury (62,5%)

    Róznicy sprawności przy 20K nie zauwazyliśmy żadnej, poniżej 20stC lepszy
    jest płaski. Ale róznica sprawności przy 55K wynosi w tym przypadku 2% na
    korzyść prózniowego.
    Szkoda tylko że kolektor próżniowy nie kosztuje 2% więcej niż płaski....
    Rozumiesz?

    A gdyby porównać oba kolektory w układzie grzewczym CO takiej podłogówki,
    gdzie różnice temperatur między medium a otoczeniem są sporo niższe niż w
    przykłądzie powyżej to okaże się że próżniowy jest totalną fanaberią.

    > To takie fajne nieuzytkowe parametry. Prawda jest taka, ze prozniowy
    > grzeje od rana, kiedy tylko slonce zaczyna go oswietlac o ile woda w
    > zasobniku na to pozwala. Piec, pietnascie minut nie ma znaczenia.

    Wyżej ci udowodniłem że płaski też, mało tego zrobi to na starcie z wyższą
    sprawnością niż prózniowy (poniżej 20K)

    Marek