    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Sun, 7 Nov 2010 21:33:44 +0100
    <4cca052e$0$27045$65785112@news.neostrada.pl> <iaf01l$90l$1@news.onet.pl>
    <4ccb3738$0$22808$65785112@news.neostrada.pl> <iafeim$prh$1@news.onet.pl>
    <4ccb6749$0$21011$65785112@news.neostrada.pl>
    <iah3l5$1ma4$1@news2.ipartners.pl>
    <4ccc3d94$0$20998$65785112@news.neostrada.pl> <iakohc$mu3$1@news.onet.pl>
    <4ccdeee7$0$22796$65785112@news.neostrada.pl> <ian7bq$edd$1@news.onet.pl>
    <4cd012fb$0$27043$65785112@news.neostrada.pl> <iapv37$219$1@news.onet.pl>
    <4cd0887a$0$20994$65785112@news.neostrada.pl> <iaq4fk$hnt$1@news.onet.pl>
    <4cd09bcb$0$21005$65785112@news.neostrada.pl> <iaq7v9$qdb$1@news.onet.pl>
    <4cd10e71$0$22795$65785112@news.neostrada.pl> <iasr7d$ppr$1@news.onet.pl>
    <4cd1f758$0$21003$65785112@news.neostrada.pl> <iav4es$1e0$1@news.onet.pl>
    <4cd33e63$0$22802$65785112@news.neostrada.pl> <iavj84$huf$1@news.onet.pl>
    <4cd5187f$0$22797$65785112@news.neostrada.pl> <ib4u0n$o81$1@news.onet.pl>
    <4cd67d73$0$21006$65785112@news.neostrada.pl>

    news:4cd67d73$0$21006

    > Oczywiście. Z tym że ceny by spadały i jedyną różnicą w porównaniu ze
    > stanem obecnym byłaby deflacja (którą popieram).

    Deflacja nie dotyczy tylko spadku cen, podobnie jak inflacja. Deflacja wcale
    nie jest korzystnym zjawiskiem.

    > Dopóki zarabiasz coraz więcej i wydajesz coraz więcej, i nie masz żadnych
    > oszczędności inflacja nie jest problemem. Zaczyna nim być dopiero kiedy
    > oszczędzasz.

    Jak oszczedzasz w skarpecie to owszem tak, natomiast inflacja prawie zawsze
    jest problemem. Pierwszy przyklad to wolniejsza indeksacja wyplat. Drugi to
    co mielismy dwa lata temu, kiedy ceny materialow budowlanych zaczely
    lawinowo rosnac a firmy ktore podpisaly rok wczesniej kontrakty nie byly w
    stanie wyrobic sie w zalozonym budzecie. Inflacja nie jest problemem kiedy
    jest antycypowana, choc tez niektorym zzera wyplaty.

    > Wiesz, że jutro wszystko będzie droższe, to kupujesz flachę i konsumujesz.
    > Albo kupujesz flachę, aby ją odsprzedać za wyższą cenę jutro.
    > Flaszka zawsze była pieniądzem za komuny. Zainstalowane solary natomiast
    > mogą być tylko konsumpcją.

    A tak, o solarach juz wiemy. W ogole uzywanie cieplej wody to czysta
    konsumpcja.

    > Mogę mieć pretensje do wszystkich i co mi zrobisz?

    Mi to wisi, ale to znaczy, ze nic nie rozumiesz.

    > Zużywam około 50 zł na grzanie wody miesięcznie, ale zastrzegam że muszę
    > to kiedyś policzyć dokładnie.
    > Za 50 zł kupuję 0,2 MWh.

    To sie ciesz, ze tak malo albo smuc, ze tylko tyle Ci potrzeba. Nie wiem co
    lepsze.

    > Krótszy tylko jeżeli masz duże straty ciepła albo bardzo duże zużycie.
    > Pisałem wielokrotnie, że duże rodziny, przedszkola instytucje, wspólnoty
    > sąsiedzkie mogą inwestować w solary, bo mają duże zużycie i im się opłaca.
    > Dla małych domków nie opłaca się.

    Dla nich nie wystarczy zestaw z dwoma trzema kolektorami na dachu i
    zasobnikiem max. 300 litrow. Obawiam sie, ze tutaj relacje beda prawie
    proporcjonalne.

    > Nie musiałeś kupić zasobnika. Większość ludzi grzeje wodę gazem z
    > przepływowych ogrzewaczy, które nie wymagają żadnych zbiorników. Nie
    > racjonalizuj sobie wydatków w tej dyskusji. Przed sobą możesz.

    I co czekalbym piec minut na ciepla wode w lazience na gorze a kociol w tym
    czasie grzalby wode tak? To jest ta Twoja racjonalizacja? Odkrecic wode piec
    minut wczesniej, umyc rece w pol minuty i patrzec jak woda w rurze pod
    posadzka elegancko stygnie, dobrze zrozumialem? Do tego lepsza bedzie
    kanalizacja czy szambo? Przylacze 20kW to tez uzasadniony wydatek dla samego
    ogrzewacza.

    > A co chciałeś udowodnić?

    Ze zaden z Ciebie rekin gieldowy na ktorego tu sie kreowales.

    > Mam swoje zasady. Sprawdź na googlach jaki miałem portfel w maju lub
    > czerwcu i zobacz sam.

    A te Twoje zasady to masz rozumiem z ksiazki kucharskiej skoro nie potrzeba
    Ci informacji o akcjach, bo taka mniej wiecej byla sentencja tego co
    wczesniej napisales w kontekscie "kazdy moze".

    > Mówimy o tej cząstce kapitału, który można wydać na solary lub nie. Nie
    > rozmawiamy o tym, że jesteśmy właścicielami holdingów, a do pracy latamy
    > śmigłowcami.

    Zawsze cos da sie zainwestowac i zawsze da sie cos kupic. Zamiast parkitu
    czy rekuperatora mozna kupic sobie solary. Mozna nie miec jednego i drugiego
    inwestujac jak kolwiek i mieszkajac w wynajetym mieszkaniu z zarowkami na
    kablach, bo lapy przeciez tez kosztuja a oszczednosci z nich zadne, za to
    kosztuja nie malo. Co kto lubi.

    > Nie zaoszczędzę 1000 zł, bo wydaję mniej. U mnie solary dadzą powiedzmy
    > 50% oszczędności, czyli 300-400 na rok. Okres zwrotu jest dłuższy od
    > żywotności. To nie moja wina, że marnujesz wodę. Szkoda, że wszystkich
    > mierzysz swoją miarką.

    Ja nie mirze swoja miarka tylko pisze, ze oszczedze 1000zl. Nie ja pisze
    dyrdymaly, ze sie nie oplacaja w domkach jednorodzinnych.

    > No przecież tłumaczę od zawsze, że rodziny np 5 osobowe prawdopodobnie są
    > na progu opłacalności. Jednak standardem w Polsce jest rodzina 2+1 i dla
    > takiej sytuacji to się JESZCZE nie opłaca. Teraz weźmy sytuację, w której
    > ktoś kilka razy w tygodniu jest na treningu, basenie, saunie itp i ciepła
    > woda służy mu tylko do mycia rąk.

    Ja nikogo nie namawiam a standardy demograficzne w ogole mnie nie obchodza.
    Mi sie oplaca co tez tlumaczylem nie tylko w tym watku i pewnie nie tylko w
    tym roku, a Ty w kolko przytyki o solarach. Ignorant z Ciebie i tyle.

    > Wiesz, ale ja nie piszę o ograniczaniu wody. Oszczędność poprzez brak
    > rozrzutności, a nie brak higieny.

    Twoje wyliczenia do mojej sytuacji maja sie nijak, bo dotycza zuzycia na
    jedna osobe, co nie przeszkadza Ci glosic tu jednoznacznych tez o
    oplacalnosci solarow rowniez w moim wypadku.

    > Unikając cyrkulacji PRZEZ ZMIANĘ PROJEKTU, a nie to co piszesz. Tutaj jest
    > zły projekt i konieczność cyrkulacji. Powtórzę: Aby jej uniknąć należy
    > zmienić projekt i umieścić kotłownię bliżej. Nie zrozumiałeś mnie.

    Ty nie zrozumiales mnie. Miejsce baniaka w domu nie bedzie determinanta
    wygody i architektury.

    > W piwnicy kocioł, albo kotły wiszące gazowe na ścianie.

    A co jak nie ma piwnicy? Kociol mam sobie montowac na scianie salonu czy
    klatki schodowej? Jak kiedys zajdzie potrzeba to bardzo elegancko wygladalby
    kociol weglowy przy np. 50" plazmie.

    > Węglowej? Dlaczego proponujesz węglową? W jaki sposób połączyć ją z
    > solarami?

    Nie porownuje, ale trace alternatywe opierajac projekt domu na sposobie
    ogrzewania wody.
    Nie ma czegos takiego jak polaczenie solarow z kotlem weglowym. Solary to
    oddzielna instalacja schodzaca sie we wspolnym zasobniku z dwiema
    wezownicami. Rodzaj CO nie ma znaczenia.

    > W czasach obecnych kotłownia może mieć postać kotła wiszącego na ścianie w
    > kuchni lub łazience.

    Dobre na zdjecia do folderow reklamowych. Po pierwsze zapewniam Cie, ze to
    czego nie widac na takich zdjeciach to wcale nie tak eleganckie podlaczenie
    hydrauliczne takiego kotla. Reszta instalacji tez potrzebuje miejsca jak
    mieszacz, rozdzielacze, pompy czy sprzeglo hydrauliczne. W zyciu czegos
    takiego nie zamontowalbym sobie w kuchni albo w lazience. Mozna niby kupic
    tzw. lodowke za kilkanascie tysi, ale ani to racjonalne finansowo ani
    miejsca od tego w kuchni czy lazience napewno nie przybedzie. Osobiscie do
    takich pomyslow podchodze wyjatkowo sceptycznie. Moze to dobre w malych
    domkach z prostymi instalacjami...

    > Jak masz wielgachny kocioł, to musisz płacić za cyrkulację. Alternatywą
    > jest rozmieszczenie kilku ogrzewaczy przepływowych gazowych, lub term. W
    > tej sytuacji nie grzejesz ścian. W praktyce często ludzie mający
    > cyrkulację opisują na forach jak duże straty energii ona powoduje. Wtedy
    > dochodzą do wniosku, że trzeba zwiększyć izolację, ale okazuje się, że nie
    > można zrobić głębszej bruzdy, bo ściana się zawali. Bardzo zabawne. :-)

    Jest w tym co piszesz sporo racji. Z cala pewnoscia cyrkulacja to jak by nie
    bylo energetycznie same straty. Ja zadbalem o maksymalnie skuteczna
    izolacje, ale tez cyrkulacja nie chodzi caly czas. W lazienkach mam
    podlaczone czujki PIR zalaczajace pompe cyrkulacyjna. Straty nie beda wiele
    wieksze jak czekanie na wode odkrecajac ja bez cyrkulacji, bo ta sama ilosc
    wody zostanie w rurach, no moze wiecej o rurke powrotna mniejszej srednicy i
    inne podejscia. Za to nie mam strat wodno-kanalizacyjnych i nie czekam pare
    minut az woda ciepla doplynie. W kazdym razie montujac cyrkulacje z
    dodatkowymi stratami jakimis wiekszymi trzeba sie liczyc. Warto jednak na
    poczatek skupic sie na racjonalnym sterowaniu tym a nie wlaczeniua na caly
    dzien i noc.
    Ogrzewacze przeplywowe gazowe to inwestycja nie trafiona moim zdaniem. Po
    pierwsze konieczny zakup kilku urzadzen, po drugie droga i skomplikowana
    instalacja gazowa. Ogrzewacze elektryczne beda jakas alternatywa, ale koszt
    energii jednak wyzszy, ogrzewacze nie za darmo a rozsadnej wydajnosci
    wymagaja wydajnego przylacza i instalacji.

    > Można, ale praktyka jest taka, że ludzie jak przypadkiem policzą zużycie
    > energii, to żałują. Potem kombinują z automatyką wyłączającą cyrkulację po
    > wyjściu z domu i jest z nich ogólnie kupa śmiechu. :-)))

    Ktos kiedys podrzucil temat z okreceniem rury CWU kablem grzejnym
    samoregulujacym. Pomysl calkiem niezly, tani i eksploatacyjnie nie
    powalajacy.

    > Ja mam komfort poprzez decentralizację źródeł CW.

    Czasem sie da, czasem nie.

    > Jak nie można takiego, to można elektryczny z grzałką 2kW.

    Ale ciagle pozostaje odleglosc. Poza tym po co grzalka skoro jest gaz?

    > Masz duże zużycie wody spowodowane cyrkulacją 20 metrów rur i dlatego
    > opłacają Ci się solary. No i dobrze. Fajnie, że wszystko gra. :-)

    Cyrkulacja nie powoduje wiekszego zuzycia wody, ale faktycznie wszystko gra.

    Pozdro.. TK