    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Tue, 24 Nov 2009 18:32:00 +0100

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości
    news:5d3e.000000a8.4b0c00e7@newsgate.onet.pl...

    > Jetki sa elementami konstrukcyjnymi dachu wiec bezkarnie ich usuwac nie
    > mozna.
    > Ale mozna je przeniesc, na sam dol, zamienic na ciegna stalowe i np. ukryc
    > stropie/podlodze. Jest to element pracujacy na rozciaganie i do tego nie
    > trzeba specjalnych studiow, wystarczy troche wyobrazni i kultury
    > technicznej
    > aby to zrozumiec. One zabezpieczaja krokwie co by sie dolem nie
    > rozjechaly.
    > Mur nie jest elementem, ktory te sily poziome ma przenosic, on ma pracowac
    > tylko na sciskamie, na obciazenie pionowe.

    Sorry Tornad, ale ja sie z tym zgodzic nie moge.
    Jetka to wylacznie element podlegajacy sciskaniu. Jej rola jest przenoszenie
    obciazen jednej polaci na druga przy wietrze np. i przy zalegajacym sniegu.
    Dzieki niej obie polacie dachu pracuja razem. Jezeli jetka jest roziciagana
    to dowod na to, ze dach jest ewidentnie spierniczony a sama jetka dziala
    niezgodnie z przeznaczeniem.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99tka_(budownictwo
    )
    http://www.abc-dachy.pl/index2.php?site=art&id=5&dzi