  • Date: Wed, 25 Nov 2009 15:05:19 +0100
    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek

    Tornad napisał/wrote dnia/on 2009-11-25 05:23:

    > Pracuje na lekkie sciskanie przy rownomiernym obciazeniu dachu np. sniegiem,
    > znaczaco zmniejszajac ugiecie krokwi. Na rozciaganie w dwu przypadkach gdy
    > wieje wiatr albo gdy np. popusci belka dolna, ktorom krokwie w konstrukcji
    > jetkowej powinny byc mocno spiete lub na niej w zaciosie osadzone.

    Tornad, wybacz, ale z całym szacunkiem dla Twojego dużego doświadczenia -
    tym razem po prostu nie masz racji. Po pierwsze - ta dolna belka nie ma
    aż tak dużego znaczenia dla pracy jętki, bo obecnie i niedawno stawianych
    dachach najczęściej w ogóle jej nie ma. Po drugie - wprawdzie projektuję
    budynki większe od domków mieszkalnych, ale wśród nich trafiają się też
    konstrukcję jętkowe ( tiny.pl/nf3q ). Rzuciłem okiem na kilka obliczeń z
    archiwum i mogę Ci podać wyniki:

    1) Dach jętkowy rozpiętości 20m, nachylenie 35°.
    max. rozciąganie: 0,6 kN (!) - sam wiatr z pominięciem innych obciążeń.
    ściskanie z kilkunastu kombinacji obciążeń: od 74 do 208 kN.

    2) Dach jętkowy rozpiętości 12m, nachylenie 25°, jętka "niska", tj.
    poniżej 1/3 długości krokwi (a więc teoretycznie powinna być
    bardziej rozciągana):
    max. rozciąganie od wiatru: 3,75 kN - znów sam wiatr bez innych obc.
    ściskanie z kombinacji obliczeniowych: od 28 do 40 kN.

    3) Dach jętkowy rozpiętości 12m, nachylenie 40°:
    max. rozciąganie: - rozciąganie w ogóle nie występuje, nawet od wiatru.
    max. ściskanie z kombinacji: 25 do 61 kN

    4) Dach jętkowy rozpiętości 17,6m, nachylenie 20°
    max. rozciąganie: 8,35 kN - sam wiatr
    ściskanie w kombinacjach: od 39 do 120 kN.

    Chcę podkreślić, że nie wybierałem wyników bardziej potwierdzających to,
    że jętka jest głównie ściskana - wziąłem po prostu 4 kolejne projekty z
    archiwum.

    Pozdrawiam,
    --
    ŁK