eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieUziemienie, listwa wyrównawcza, zerowanie, odgrom - jak to połączyć?Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowan ie, odgrom - jak to połączyć?
  • Data: 2009-03-17 22:25:40
    Temat: Re: Uziemienie, listwa wyrównawcza, zerowan ie, odgrom - jak to połączyć?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:731e.000001a8.49c00b55@newsgate.onet.pl...

    > A dlaczego ma tak się stać jeśli instalacje odgromowa, przeciwprzepięciowa
    > wyrównania potencjałów są wykonane prawidłowo? Jaka tajemna siła niszczy
    > wtedy
    > większość sprzętu elektronicznego?
    > Pozdrawiam
    > Jarek

    To jest niepojęta przez rozumy maluczkich siła zwaną siłą Płaszczycowa.
    Z tego co wiem nazwa tej niepojętej siły nie pochodzi od radzieckiego
    uczonego, który się nazywał Płaszczycow :)))

    Poważniej ujmując:
    Działa zjawisko indukcji elektromagnetycznej oraz tworzenia się potencjałów
    na skutek przepływu dużych prądów przez wspólny obwód.
    Jednak tak jak wspomniałeś wcześniej jeżeli instalacja jest zrobiona
    prawidłowo i prawidłowo jest zabezpieczona to może ona być całkowicie
    niewrażliwa na wyładowania do instalacji odgromowej.
    Należy też wiedzieć, że wpływ tej indukcji redukuje się poprzez:

    - nie łączenie obwodów ochronnych z obwodami instalacji odgromowej
    (jedyny kontakt jaki mogą mieć ze sobą te instalacj to tylko poprzez
    ziemię lub ewentualnie poprzez wspólny uziom,
    zapewniający bardzo małą oporność)
    - stosowanie krótkich obwodów
    - w przypadku, kiedy obwody nie mogą być krótkie, należy je prowadzić w
    uziemionych korytkach stalowych lub w stalowych peszlach
    (rzadko się stosuje korytka metalowe w budynkach mieszkalnych, ale w
    przypadku hal produkcyjnych czy sklepów tak powinno się robić
    czasami także stosuje się przewody ekranowane)
    - nie tworzenie pętli, w tym także pętli obwodów ochronnych
    - nie tworzenie pętli na elementach objętych ochroną lub połączeniami
    wyrównawczymi
    (czyli obwód ochronny do poszczegónych elementów konstrukcyjnych
    podłączamy zawsze w jednym punkcie)
    - prowadzenie obwodów przewodami, w których żyły są skupione, dzięki czemu
    obwód taki spełnia zadanie obwodu bifilarnego
    (tu chodzi o to, żeby przewody fazowe oraz neutralne biegły obok siebie,
    a nie jeden po jednej ścianie, a drugi po drugiej)
    - stosowanie ochronników przepięciowych w rozdzielniach - conajmniej:
    (w przypadku instalacji zasilających napowietrznych, klasy B oraz klasy
    C, w przypadku instalacji zasilających podziemnych, klasy C)
    - stosowanie dodatkowych ochronników przepięciowych klasy D przy
    odbiornikach.
    (to są tzw. listwy przepięciowe zawierającyce w sobie filtry indukcyjne,
    warystory oraz transile - trzeba jednak pamiętać,
    ze taka listwa, która nie ma połączenia z uziemionym bolcem ochronnym jest
    bezużyteczna)
    - należy także zabezpieczyć wszystkie sieci takie jak LAN, telefon, RTV,
    domofon itp. odpowiednimi ochronnikami zawierającymi
    iskrowniki, warystory lub transile
    - trzeba także wiedzieć, ze każdy, nawet najmniejszy odcinek przewodu
    wprowadza indukcyjność,
    która w tym przypadku ma pozytywne znaczenie ponieważ tłumi zakłócenia
    w.cz.
    - poza tym każde, porządne urządzenie wyposażone jest w wewnętrzny filtr
    przeciwzakłóceniowy LC oraz warystroy,
    których zadaniem jest redukcja zakłóceń oraz przepięć
    - zapewnienie opornościu uziomów na bardzo niskim poziomie
    - wykorzystanie konstrukcji (dach, belki, zbrojenie) jako część uziemienia

    Poza tym trzeba także określić prawdopodobieństwo trafienia pioruna. Jeżeli
    budynek stoi w pobliżu wysokich masztów, słupów, drzew, gór itp. To może się
    zdarzyć taka sytuacja, że dom bez ochrony może być bezpieczniejszy od domu
    wyposażonego w instalację piorunochronną.

    To wszystko się liczy i poprzez obliczenia można określić odporność danej
    sieci oraz wyliczyć prawdopodobieństwo wystąpienia przepięć mogących
    uszkodzić urządzenia elektroniczne. Niestety nie będę tu przytaczał wzorów i
    liczył, bo takie wyliczenia nierzadko zajmują po kilkadziesiąt stron A4

    To jest właśnie ta wiedza, o której wielki teoretyk Płaszczycow nie ma
    bladego pojęcia, a wszystkie jego teorie na temat elektryczności opierają
    się tylko i wyłącznie na teoriach spiskowych ;D