  • Data: 2010-02-26 09:23:46
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
    news:189rbtlouvx1$.fm0gnhs8j4we$.dlg@40tude.net...

    > Ja też nie wiem, ale wiem jak wytrzymały jest silnik samochodu. Tam też
    > masz cylinder i tłok, za to warunki po wielokroć gorsze - wysoka
    > temperatura, obciążenia, rozszerzalność termiczna... I jakoś silnik z
    > przebiegiem 200kkm dalej trzyma kompresję. A produkuje np. kilkadziesiąt
    > kW
    > mocy. Więc jaki problem zrobić równie wytrzymałą sprężarkę, z utwardzonym
    > cylindrem i tłokiem?

    Wpadłem na weekend i widzę ciekawą dyskusję.

    Kolego Borys.

    Silniki samochodowe celowo projektuje się do pracy w temperaturach około
    80-90stC ponieważ są to temperatury raczej normalnie na ziemi nie spotykane.
    Więc te 80-90st łatwo utrzymac na stałym poziomie zwykłym termostatem.
    Silnik tak czy siak produkuje ciepło więc wystarczy to ciepło odpowiednio
    "upuszczać" za pomoca chłodnicy, ale nigdy nie dopuszczać do wyziębienia.
    Poza oczywistym zwiększonym zużyciem paliwa silnik w niskich temperaturach
    szybko się zuzywa. Dopiero osiągnięcie projektowych 80-90stC pozwala na
    ustalenie się optymalnych luzów na wszelkich częściach ruchomych silnika.
    Silnik zimny = duże luzy = słyszalne wyraźnie stuki = szybkie wybijanie
    się panewek, zaworów i innych.
    To tak jakbyś chciał wyklepać blachę młotkiem mając do dyspozycji ruchy
    góra-dół 30cm. Spróbuj to samo zrobić mając tylko 1cm luzu na poruszanie
    młotkiem.
    Oczywiście zbyt wysoka temperatura silnika powyżej 90stC to zbyt małe luzy
    i często silnik kończy żywot zatarciem. Silnik nie zatrze się bespośrednio
    od zagotowanai wody - wygotowanie to efekt wysokiej temperatury która
    powoduje także że luzy części ruchomych kasują się niemal do zera i silnik
    się zaciera.

    Sprężarka w pompie ciepła utrzymuje swoją sprawność początkowa tylko przez
    kilka lat. Potem im większe luzy tym szybciej się starzeje. Według kolegi
    który jest serwisantem urządzeń i agregatów chłodniczych po 10 latach taka
    sprężarka ma już 40-70% początkowej sprawności.
    Niższasprawność = mniejsze ciśnienie sprężarki = niższe COP = dłuższy czas
    pracy aby sprężarka dostarczyła wymaganą ilość energii = więcej zużytej
    energii elektrycznej na pracę silnika.

    Szybkie porównanie czasu pracy sprężarki w pompie ciepła do czasu pracy
    silnika wysokoprężnego w pojeździe od razu daje wyobrażenie o ilości pracy
    jaką musi wykonać to urządzenie.

    Porządny samochód z przebiegiem 500tys km ma za sobą około 7tys motogodzin
    pracy.

    Sprężarka 4kW z początkowym średnim COP 3,5 (na lepszy nie licz bo tą samą
    pompą grzejesz także wodę użytkową) to moc 14kW. W średnim domu 150m2 który
    potrzebuje sezonowo około 11tys kWh popracuje ta sprężarka w sezonie 785
    godzin. Po 10 latach jest to 7850 motogodzin czyli sporo więcej niż silnik
    samochodowy po 500tys km.
    Ale zapomnieliśmy że sprawność sprężarki z wiekiem maleje. Jeśli przyjmiemy
    faktyczną średnią sprawność w okresie tych 10 lat na poziomie 85% to po 10
    latach uzyskamy 9tys motogodzin pracy tej sprężarki.
    Silnik po 500tys km to w większości przypadków większośc koni juz padła i
    nadaje się taki do wymiany lub kapitalki.
    Sprężarki się nie naprawia. To jest silnik i sprężarka w jednej szczelnej
    nierozbieralnej obudowie. Tu wymienia się całość.

    Sprężarka nowa to koszt około 3-4 tys zł. W domu 150m2 który potrzebuje
    około 11tys kWh rocznie za gaz zapłacisz 2076zł podczas gdy pompa ciepła ze
    stałym COP 3,5 to około 3142kWh zużytej energii elektrycznej za którą w
    drugiej taryfie zapłacisz około 880zł. 2076 - 880 = 1196zł Jednak nie licz
    że uda ci się grzać tylko w drugiej taryfie. Wiele razy przy ujemnych
    temperaturach będzie musiała pracować także w pierwszej taryfie gdzie
    kilowatogodzina kosztuje prawie 60gr. Okaże się więc że z 1196 zł zrobi się
    800-900zł.
    Wydatek na samą tylko sprężarkę niweczy oszczędności z 3-7 lat użytkowania
    pompy ciepła. A gdzie reszta takich wydatków jak wymiana dziesiątek litrów
    glikolu, czynnika chłodniczego i innych elementów które się popsują?

    Czy wiesz już dlaczego PC się nie opłaca? Po prostu przy tych kosztach
    inwestycyjnych nie zwróci się nawet twoim wnukom.

    Marek