  • Data: 2010-03-03 10:18:28
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hmjov2$cv4$1@inews.gazeta.pl...

    > Ależ jest absorber! :)
    > Maniek, przez okno wpada światło niosac energię. Częsciowo się odbija od
    > przedmiotów wewnątrz i wylatuje przez to samo okno. Różnica miedzy
    > wpadającym a wypadającym zostaje w środku - a dla tych promieni absorberem
    > są przedmioty w pomieszczeniu. To ze nie sa one czarne nie ma
    > najmniejszego znaczenia. Promienie będą odbijac sie od przedmiotów
    > wielokrotnie za kazdym razem tracąc czesc swej energii a podnosząc
    > temperaturę przedmiotów.

    Tu masz rację i nie negowałem tego ale:

    1. Najnormalniejsze obecnie okno z typowym pakietem dwyszybowym wypełnionym
    argonem i współczynnikiem K1.1 przepuści około 60% energii.
    Około 5% promieniowania zostanie odbite od wnętrza pomieszczenia i
    spowrotem wyleci przez okno na zewnątrz. Jeżeli to będzie jednak ściana na
    przeciw okna przy
    świecącym sło0ńcu na wprost to ilość odbitego promieniowania może wzrosnąć
    nawet do 20-30%
    Z tych 60% zostanie więc uwięzione w domu co najwyżej 55% energii jaka
    dotrze do tafli okna.

    2. W kolektorze jest szyba "solarna" która przepuszcza ponad 90% energii a
    emisja absorbera jest bardzo znikoma (co zresztą widać właśnie na stronei
    PSF).
    Więc ilośc promieniowania jaka zostanei zamieniona na ciepło w kolektorze
    jest 30-40% wyższa niż przy okne o tej samej powierzchni.

    >Moim skromnym zdaniem w pomieszczeniu pozostanie około 70% energii słońca.

    W oknie K2,8 może Wpadnie do pomieszczenia 70% ale nie oznacza że cała
    energia zostanei uwięziona. Zauważ że im bardziej dupiate okno tym więcej
    promieniowania odbitego od ścian wyleci spowrotem oraz więcej samych strat
    strat przez okno które ma tylko K=2,8
    Jak już ktoś wybuduje dom energooszczędny i kupi sobie okna K 0,6 to co
    praawda straty spadną z 2,8 do 0,6 ale tylko 40% z dostępnej energii
    przebije się przez okno.
    Nie da się inaczej.

    Marek