    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Date: Wed, 3 Mar 2010 12:35:04 +0100

    news:hmld40$kv5$1@inews.gazeta.pl...

    > Czekaj, czekaj, chyba mylimy pojęcia. Czym innym jest współczynnik K a
    > czym innym przepuszczalnosc promieni słonecznych. To 2 różne wskaźniki.

    Oczywiście że rózne ale musisz przyjąć do wiadomości że okno ze
    współczynnikiem K1.1 to okno zawsze wypełnione argonem i dodatkowo z
    napylaną warstwą.
    W oknach zwykłych K=2,8 jest zwykłe szkło budowlane bez napylanych warstw.

    > Nie wiem jakie konkretnie okno przedstawiono na rysunku ale 46%+12%=58% to
    > mało? Masz tyle w solarze?

    Mieszasz strasznie. chcesz za wszelka cenę odowodnić mi że okno ma więcej
    podając skrajny punkt pracy kolektora który występuje zawsze wtedy gdy w
    zbiorniku mamy już wystarczającą ilość ciepłej wody.
    Nie jest tak jak chcesz udowadniać bo choćby nawet zwyle okno 2,8 ma o
    każdej porze i naslonecznieniu ma te twoje 58%
    O każdej porze rozumiesz?
    Podczas gdy mój kolektor od rana do południa gdy woda w zbiorniku jest
    jeszcze zimna ma sporo ponad 70% sprawności gdyż jego temperatura jest niska
    bo dociera do niego glikol którego temperatura wynosi niewiele ponad
    temperaturę wody z wodociągu. Wraz z nagrzewaniem się zbiornika z wodą do
    wymaganej temperatury jaką chcę kolektor w ślad za nim także osiąga coraz
    większe różnice temperatur względem otoczenia i wtedy sprawność poleci do
    tych 40-50% ale wtedy jest to mi wsio rybka bo w zbiorniku mam tyle wody
    ciepłej ile chciałem akurat mieć. Gdybym chciał nadal wykorzystywać kolektor
    to nadmiar ciepła wprowadzić wystarczy do budynku np. przez wymiennik i do
    podłogówki. Temperatura kolektora spadnie do około 30stC (nieco więcej niż
    temperatura powrotu podłogi podłogi) a wtedy sprawność kolektora wyskoczy do
    poziomu ponad 70%.
    Jak widzisz twój sposób rozumowania jest błędny bo gdybym chciał grzać cały
    czas podłogę w domu kolektorami to uzyskuję nonstop sprawność na poziomie
    nie mniejszym niż 70%.

    > Te wczorajsze dane twoje 70-4=66stopni miedzy kolektorem a powietrzem daje
    > z wykresu okolo 45% sprawnosci solara płaskiego
    Ale to było o godzinie 14:00 gdy temperatura wody w w zbiornku całej
    objętości zbiornika wynosiła 60stC. Rozumiesz?
    Wyobraź sobie teraz że mając już dostatecznie duzo ciepłej wody w zbiorniku
    zawór trójdrogowy przełącza kolektor do obiegu podłogówki w której temp
    wynosi 27stC. Temperatura kolektora spadnie do około 30stC.
    Rozumiesz?
    Powtarzam się...

    > A powierzchnie okien zwykle sa wieksze od kolektorów. Te moce mają
    > znaczenie w bilansie cieplnym.

    Mój dom ma razem 25m2 okien z czego od strony południowej najmniej bo
    większość pomieszczeń skierowałem na las. Od południa są dwa okna 100x90,
    jedno okno balkonowe 150x220. Od strony południowo zachodniej małe trójkątne
    okno powierzchni około 80cm2 w łazience, w kuchni 150x150 oraz tarasowe
    150x220.
    Bardziej mi zależało na ustawieniu okien na atrakcyjną stronę działki niż na
    południe bo wiedziałem że okna będą K1.0 a w przyszłości być może wymienię
    pakiety szybowe na K=0,6 więc nic mi z tego ciepła od słońca.
    Od wschodu jest garaż i się nie liczy.
    Mamy więc od strony południowej 5,1m2 okien o sprawności około 50% oraz od
    strony południowo zachodniej 6,45m2.
    razem 11,55m2 okien o sprawności co najwyżej 50% bo od strony zachodniej
    jest układ niekorzystny
    11,55m2 to ekwiwalent około 6 paneli płaskich. gdybym każdy panel podłączył
    do podłogówki to miałbym te 70% średniej sprawności. Przy nasłonecznieniu
    1000W/m2 przez okna uzyskałbym 5775W a z paneli słonecznych ponad 8085W
    Jest więcej z paneli?

    Marek