    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wybór technologii przy budowie domu
    Date: Wed, 6 May 2015 13:15:12 +0200

    dyskusyjnych:5c0aa5b5-eccd-484d-b75c-0695556398ea@go
    oglegroups.com...

    > ty myslisz ze jak odpowiesz po miesiacu to mnie zmylisz :-)))

    A widziałeś abym komuś innemu przez te kilkanaście dni (do miesiąca to
    daleko) odpowiadał? Wycieczkę krajoznawczą sobie zrobiłem :-)

    > (ZIMA) jesli w nie-drewniaku jestes w stanie regulowac temperature
    > to w drewniaku tez - zatem akumulacyjnosc specjalnego znaczenia nie ma -
    > bo i tak uzyskujesz co chcesz.

    Akumulacyjność wpływa na _szybkość_ zmian temperatury wewnątrz. A nie na
    osiągane wyniki. Jak odpowiednio wcześniej wyłączysz ogrzewanie to w każdym
    domu spadnie z 21 do 19. Ale w jednym zajmie to godzinę a w innym 4.

    > Dla tych którzy nie regulują ma znaczenia zerowe - jak pisalem wczesniej.

    Oczywiście

    > Natomiast LATEM mała akumulacyjnosc to powazna wada - bo budynek potrafi
    > sie przegrzac.

    _Średnia_ temperatura w obu domach będzie identyczna i zależna praktycznie
    tylko od ilości i układu okien. Ten z małą akumulacyjnością szybciej się w
    dzień nagrzewa ale i szybciej nocą wychładza.

    Na przykład tradycyjna kostka będzie miała wahania 22-24 a kanadyjczyk
    20-26.

    Co jest lepsze? W dzień oczywiście murowana kostka, ale w nocy kanadyjczyk -
    otwierasz okno i już po godzinie masz temp. taką jak za oknem - oczywiście
    to wymaga spania przy otwartym oknie z komarami, hałasem itp. Ale to
    prehistoria w obecnych czasach (wentylacji mechanicznej) kanadyjczyk jesteś
    w stanie zdecydowanie szybciej wieczorem wychłodzić.

    A tak w ogóle to żyjemy w czasach taniej klimatyzacji. 3 tysiące to nie jest
    wydatek zaporowy nawet dla przeciętnie zarabiających więc problem ma
    mniejsze znaczenie niż dawniej.

    Pozdrawiam
    Ergie