    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wybór technologii przy budowie domu
    Date: Thu, 7 May 2015 13:18:52 +0200
    <mid6hq$56m$1@node1.news.atman.pl>
    <554a2065$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>
    <mid88p$75j$1@node1.news.atman.pl>
    <554a586f$0$8381$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <mif2gm$4eq$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <mif8uq$40f$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <554b3466$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>

    dyskusyjnych:da823aa0-75e4-48c8-8efe-21a993e33a8b@go
    oglegroups.com...

    > Jak tu prowadzic rzeczowa dyskusje jak Ergie dostosowuje swoje argumenty
    > do
    > danej sytuacji. Wczesniej pisal co innego, teraz co innego.

    Czasem wyrażam się nieprecyzyjnie, ale nigdy nie naginam faktów do własnego
    zdania.

> [...]
    > maksymalne
    > moce ktore mozna uzyskac (w praktyce nigdy ich nie uzyskasz bo musialbys
    > miec
    > strasznie dluga / wielka nagrzewnice - na pewno ta ktora podal Ergie
    > takich
    > wymagan nie spelnia). Zakladajac, ze temperatura na wyjsciu ma 15stC jak
    > podal
    > Ergie, a na wlocie bedzie 28stC to ta chlodnica przy 140m3/h bedzie miala
    > moc
    > 500W :) Zastanow sie czy chcesz wydac ~5-6k na cos, co moze dzialac, moze

    Ale dlaczego nagle 5-6 K ???

    Masz tam cennik 1,5 kpln brutto.

    > Jak dla mnie wentylacja i klimatyzacja to po prostu dwa rozne urzadzenia /
    > instalacje i nie nalezy ich mieszac.

    No popatrz a w takich stanach to praktycznie zawsze ta sama instalacja. W
    nowoczesnych biurowcach tak samo.

    > Wentylowac musisz CALY dom (ja wentyluje
    > rowniez piwnice i garaze), a klimatyzowac zwykle wystarczy salon i
    > sypialnie,
    > wzglednie poddasze. Lepiej wydac 10k na multisplita i miec chlod na
    > zawolanie,

    I hałas na zawołanie...
    Za 10k to można poprowadzisz wszędzie kanały fi 250 i zamontować
    klimatyzator kanałowy i mieć cicho i wydajnie.

    > a nie liczyc na to ze pojedynczymi setkami W schlodzisz chate :)

    > Wsun sobie w szczeline wentylacyjna nad ociepleniem dachu / pod dachowka
    > termometr to zobaczysz dlaczego Ergie glupoty pisze, ze przenikanie ciepla
    > w lato jest nizsze niz w zime - on zaklada ze na zewnatrz jest 30, a w
    > srodku
    > 20 (roznica = 10 stC), tylko zapomina, ze slonce rozgrzewa elewacje i dach
    > do znacznie wyzszych temperatur.

    No to po kolei:
    elewacja - po pierwsze słońce pana na 1 lub dwie ściany, po drugie jak tylko
    nie pomalowałeś ściany na czarno to wcale się tak bardzo nie nagrzewa -
    prosty test - możesz jej dotknąć gołą ręką? Jeśli tak to ma poniżej 40
    stopni :-). Po trzecie jak tylko wieje to pow. ściany ma praktycznie
    temperaturę powietrza. A po czwarte nawet w najmniej korzystnej sytuacji a
    więc bez wiatru i słońcu ogrzewającym dwie ściany cóż się zmieni? różnica
    temperatur zamiast 10 K będzie wynosiła 15 lub 20K Owszem dojdzie
    kilkadziesiąt W, ale nadal to jest pomijalne przy tysiącach wpadających
    oknami.
    dach - pod poszyciem jest szczelina wentylacyjna - właśnie po to by ciepło
    stamtąd wylatywało. I choć dachówka, blacha czy gonty parzą to powietrze w
    szczelinie już nie.

    > Pod czarna dachowka to moze byc i 80stC
    > w upalne lato w samo poludnie :-)

    A pod deskowaniem w szczelinie wentylacyjnej poniżej 40, a pod tym jest
    jeszcze 20-30cm wełny która tworzy znacznie lepszą izolację niż 10cm styro
    na ścianach. Jak tylko zasłonisz okna dachowe to przez dach przenikają
    pomijalne wartości.

    Oczywiście jak ktoś dał blachodachówkę bez deskowania i szczeliny, wełnę
    ułożył ze szparami a do tego byle jaką i tylko 10cm to będzie miał saunę,
    ale zakładam że rozmawiamy o normalnym współczesnym domu a nie celowo
    zrobionym źle.

    Pozdrawiam
    Ergie